Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
I verktygslådan inför 2023
Publicerad: 13 december 2022 | Marknadsinsikter
När konjunkturen viker och konsumenterna får snävare ekonomiska ramar, väcks nya frågor för marknadsförare om hur de ska agera. Fler än tidigare har dock tagit till sig den kunskap som tidigare lågkonjunkturer givit.
Nu är det dags att jobba med P som i Pris
Publicerad: 13 december 2022 | Marknadsinsikter
När lågkonjunkturen kommer måste marknadsförare bli mer affärsmässiga, arbeta med ekonometri och lära sig förstå priset som marknadsföringsverktyg. Les Binet beskrev nyligen i ett webbinarium hur man bör tänka.
Styrkan i varumärket Sverige och svenska varumärken
Publicerad: 15 november 2022 | Marknadsinsikter
År efter år bevisar Ikea sitt varumärkes styrka och värde. Det står starkt i alla internationella jämförelser och i både bra och dåliga tider.
Månadens Case: Situation Sthlm
Publicerad: 19 oktober 2022 | Case
När Situation Sthlm korade alla sina säljare till ”Årets Säljare” så ökade inte bara upplagan rejält. Inskrivningar av nya säljare ökade med 183 %. Dessutom belönades kampanjen med en 75-wattare i Employer Branding.
Tre steg till rätt budget
Publicerad: 19 oktober 2022 | Marknadsinsikter
Just nu jobbar många med nästa års marknadsbudget. Förmodligen är frågetecknen fler i år än många andra år. Men i samband med brittiska Festival of Marketing bjöd Mark Ritson på några tips om…
Får du det du tror du betalat för?
Publicerad: 19 oktober 2022 | Marknadsinsikter
Fortfarande är förvirringen stor när det gäller reklamens räckvidd. Vad får man egentligen för sina reklaminvesteringar? Är effekterna större i digitala kanaler än i traditionella och är det över huvud taget möjligt att…
Preppa för lågkonjunktur
Publicerad: 20 september 2022 | Marknadsinsikter
Av allt att döma är vi på väg in i en lågkonjunktur. För varumärkesägare och marknadsförare är det då klokt att ta lärdom av decennier av forskning och empiri från tidigare lågkonjunkturer. Eller…
Så fungerar byråsamarbetet bäst
Publicerad: 20 september 2022 | Marknadsinsikter
Att välja byrå kräver sina resurser, både i tid och pengar. När valet sedan är gjort tar det flera månader innan en ny partner känner företaget och dess varumärken så väl att den…
Musklerna växer på de starkaste
Publicerad: 23 augusti 2022 | Marknadsinsikter
Världens mest värdefulla varumärken blir alltmer värdefulla. Även om den globala ekonomin backade under pandemin, ökade värdet för de starkaste. Det framgår av den senaste BrandZ-mätningen. Hur gör man då för att varumärkeskapitalet…
The media is – also – the message
Publicerad: 7 juni 2022 | Marknadsinsikter
Det finns flera skäl att placera sin reklam i seriösa nyhetsmedier. Det visar Peter Fields studier av Effectiveness Awards.
Söker du svar på rätt ställe?
Publicerad: 7 juni 2022 | Marknadsinsikter
För att få bäst effekt av sina marknadsinsatser gäller det att veta vilka mål man verkligen vill nå. Och att mäta just dessa parametrar.
Glöm personifiering!
Publicerad: 7 juni 2022 | Marknadsinsikter
Inte minst inom B2B se personifiering och riktad reklam som perfekta redskap för att nå ”exakt rätt köpare”. Eller om det snarare är ett slöseri med marknadsföringsbudgeten.
Så kan konvertering öka från varumärkesannonsering för FMCG
Publicerad: 10 maj 2022 | Kunskap
Orkla, Schibsteds och Matspar har tillsammans testat och utvecklat metoder för att leda digital marknadsföring av dagligvaror till konvertering i digitala butiker.
Stärk varumärkeskapitalet inför framtiden
Publicerad: 10 maj 2022 | Kunskap
När Nielsen studerat globala marknadsförares facit för 2021 och planer för 2022, konstaterar man att det aldrig har varit viktigare att öka varumärkeskännedomen och ligga top-of-mind hos konsumenterna.
Marknadsförarnas viktiga roll i klimatarbetet
Publicerad: 12 april 2022 | Kunskap
Den globala reklam- och marknadsföringssektorn har stora möjligheter att bidra till lösningen av klimatkrisen. Men det kräver ett systemskifte, skriver WARC i en rapport med namnet A Guide to Net Zero Marketing.
Varumärkena kan göra verklig skillnad
Publicerad: 12 april 2022 | Kunskap
Marknadskommunikationen måste spela samhällets mångfald bättre. Men för att det ska vara möjligt och trovärdigt är det nödvändigt att börja inifrån, från företagen. Både annonsörer och kommunikatörer måste leva som de lär.
Så påverkas varumärken och medier av kriget
Publicerad: 12 april 2022 | Marknadsinsikter
Rysslands anfall på Ukraina har upprört en hel värld. Det påverkar också konsumentbeteenden och attityder – till varumärken, reklam och medier. Både i Sverige och andra länder.
Hur får man bäst resultat av digitala annonser?
Publicerad: 15 mars 2022 | Marknadsinsikter
lite för snabbt. Verktyg för kontroll och mätning har varit bristfälliga, långt efter andra medier. Men det börjar bli ändring på det nu.