Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i kvartalet publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid. Varje kvartal släpps även en insikt i poddversion i samarbete med Bauer Medias podd Vi hörs! som du hittar på podplay.com.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
Vilka effekter ska man egentligen sträva efter?
Publicerad: 13 september 2023 | Marknadsinsikter
Självklart vill man nå bra effekter med sin marknadsföring. Men vilka effekter menar man då? Uppfattningarna skiljer sig åt mellan företagen och även inom företagen. Vissa effekter, som många ser som framgångar, kanske…
Så skapar vi framtidens marknadsavdelning
Publicerad: 7 juni 2023 | Marknadsinsikter
Marknadsavdelningarna behöver bli tydligare i sin roll som samarbetspartner och beställare med det övergripande ansvaret för varumärkesutvecklingen. I dagarna presenterades en ny omfattande studie över marknadsavdelningens roll och ansvar - idag och i…
Hämmar ROI-måtten tillväxt?
Publicerad: 7 juni 2023 | Marknadsinsikter
Att mäta ROI på reklaminvesteringar är egentligen omöjligt. Dessutom riskerar det att minska möjligheterna till verklig effekt. Detsamma gäller ROAS. ”En klassisk artikel redan för 20 år sedan hade budskapet ’ROI is dead,…
Varumärket är tillväxtmotorn
Publicerad: 7 juni 2023 | Marknadsinsikter
Varumärkets betydelse för ett företags framgång och lönsamhet kan inte överskattas. Det finns många bevis för det, både i forskning och i praktiska exempel. Under perioden 2006 – 2022 har aktievärldsindex ökat med…
Sveriges mest värdefulla varumärken står starka i världen
Publicerad: 7 juni 2023 | Marknadsinsikter
I förhållande till folkmängd är Sverige bäst i Europa på att bygga och vårda värdefulla varumärken. Det visar Kantars specialstudie av svenska varumärken. Allra starkast är IKEA, vars värde överträffar tvåan och trean…
100 watt för hållbarhet
Publicerad: 21 februari 2023 | Marknadsinsikter
I flera av 100-wattarens kategorier belönades i år varumärken som har ett hållbarhetsperspektiv i sin verksamhet och i sin kommunikation. Som exempelvis kampanjen om Gotlands fulaste gräsmatta, som vann 100-watt i kategorin Framsiktigt.
Likheterna mellan B2B och B2C är större än skillnaderna
Publicerad: 21 februari 2023 | Marknadsinsikter
Även om gränserna suddas ut på flera håll, mellan vad som är konsumentprodukter och vad som är B2B, så finns många skillnader kvar. Men B2B har allt att vinna på att inspireras av…
Långsiktighet gör stor nytta på kort sikt också
Publicerad: 21 februari 2023 | Marknadsinsikter
Bra långsiktigt varumärkesbyggande reklam ger effekter på kort sikt. Bygger man in igenkänningseffekter i reklamen, så fungerar den ännu bättre. Däremot kan man inte uppnå långsiktiga effekter med hjälp av kortsiktig, aktiverande reklam.
Långsiktighet är rena styrketräningen för varumärken
Publicerad: 21 februari 2023 | Marknadsinsikter
Pantamera belönades nyligen med 100 watt i Långsiktig varumärkesvård. Det är ett utmärkt exempel på att bra reklamkoncept aldrig blir utslitna. Tvärtom, faktiskt. Innehåller de dessutom några återkommande kännetecken blir effekterna ännu starkare.
I verktygslådan inför 2023
Publicerad: 13 december 2022 | Marknadsinsikter
När konjunkturen viker och konsumenterna får snävare ekonomiska ramar, väcks nya frågor för marknadsförare om hur de ska agera. Fler än tidigare har dock tagit till sig den kunskap som tidigare lågkonjunkturer givit.
Nu är det dags att jobba med P som i Pris
Publicerad: 13 december 2022 | Marknadsinsikter
När lågkonjunkturen kommer måste marknadsförare bli mer affärsmässiga, arbeta med ekonometri och lära sig förstå priset som marknadsföringsverktyg. Les Binet beskrev nyligen i ett webbinarium hur man bör tänka.
Styrkan i varumärket Sverige och svenska varumärken
Publicerad: 15 november 2022 | Marknadsinsikter
År efter år bevisar Ikea sitt varumärkes styrka och värde. Det står starkt i alla internationella jämförelser och i både bra och dåliga tider.
Månadens Case: Situation Sthlm
Publicerad: 19 oktober 2022 | Case
När Situation Sthlm korade alla sina säljare till ”Årets Säljare” så ökade inte bara upplagan rejält. Inskrivningar av nya säljare ökade med 183 %. Dessutom belönades kampanjen med en 75-wattare i Employer Branding.
Tre steg till rätt budget
Publicerad: 19 oktober 2022 | Marknadsinsikter
Just nu jobbar många med nästa års marknadsbudget. Förmodligen är frågetecknen fler i år än många andra år. Men i samband med brittiska Festival of Marketing bjöd Mark Ritson på några tips om…
Får du det du tror du betalat för?
Publicerad: 19 oktober 2022 | Marknadsinsikter
Fortfarande är förvirringen stor när det gäller reklamens räckvidd. Vad får man egentligen för sina reklaminvesteringar? Är effekterna större i digitala kanaler än i traditionella och är det över huvud taget möjligt att…
Preppa för lågkonjunktur
Publicerad: 20 september 2022 | Marknadsinsikter
Av allt att döma är vi på väg in i en lågkonjunktur. För varumärkesägare och marknadsförare är det då klokt att ta lärdom av decennier av forskning och empiri från tidigare lågkonjunkturer. Eller…
Så fungerar byråsamarbetet bäst
Publicerad: 20 september 2022 | Marknadsinsikter
Att välja byrå kräver sina resurser, både i tid och pengar. När valet sedan är gjort tar det flera månader innan en ny partner känner företaget och dess varumärken så väl att den…
Musklerna växer på de starkaste
Publicerad: 23 augusti 2022 | Marknadsinsikter
Världens mest värdefulla varumärken blir alltmer värdefulla. Även om den globala ekonomin backade under pandemin, ökade värdet för de starkaste. Det framgår av den senaste BrandZ-mätningen. Hur gör man då för att varumärkeskapitalet…