Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…
Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Senaste nytt

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…

Empowering consumers for the green transition – nya regler för miljöpåståenden antagna av parlamentet och rådet

Direktivet Empowering consumers for the green transition antogs idag den 20 februari 2024 av Europeiska rådet och har därmed antagits av såväl rådet som EU-parlamentet. Det nya direktivet introducerar en rad nya regler,…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala!

Den 8 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Kristian Luuk och Daniel Hallberg som leder…
Fler Aktuellt

Digital Services Act – Nyheter för marknadsförare 

Sedan augusti 2023 måste de allra största onlineplattformarna (VLOPS) och sökmotorerna (VLOSE) förhålla sig till den nya EU-lagstiftningen Digital Services Act (DSA). Syftet med reglerna är att skapa en säkrare digital miljö där…

Konsumentverket – uppdaterad vägledning om prisinformation och ny granskning visar på utbrett prisfusk hos e-handelsföretag 

Konsumentverket publicerade tidigare i oktober ett rättsligt ställningstagande. Ställningstagandet rör den nya prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen som kom 2022. Med anledning av det har Konsumentverket gjort en översyn av sin vägledning om prisinformation.

100-wattaren 2023 – se alla nominerade bidrag

I år har 73 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.

Effektkalendern 2023

I Effektkalendern 2023 lyfter vi fram några av våra mest uppskattade produkter på nytt. Varje advent får du nyinspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt.Luckor och länkar hittar du på vår Facebook-…

Ny rapport från Adalytics visar utmaningar i transparens och Brand Safety för Google sökannonser

Läs en snabb sammanfattning från Sveriges Annonsörer om innehållet i rapporten.

Influencer marketing – ny vägledning från EU, ny tuff dom och skatteregler 

Influencer marketing är ett område högt upp på agendan för EU-kommissionen. Bland annat genomför kommissionen i samarbete med de nationella tillsynsmyndigheterna nu en granskning över hur influencers inom unionen sköter sig på sociala…

Black Friday närmar sig – Konsumentverket granskar prismarknadsföring

Konsumentverket gick idag ut med ett pressmeddelande om att man under oktober och november genomför en så kallad sweep där flera företags prisinformation kommer att granskas för att se om prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen…

Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen

Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2023. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 25 oktober. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt.

Uppföljning av rätt KPI:er är viktigt för ökad effekt – nu uppdaterar Sveriges Annonsörer Effektsystemet och lanserar 2.0!

Nu lanseras Effektsystemet 2.0 en uppdaterad version av utvalda nyckeltal för hur vi definierar och mäter effekt, samt rekommendationer kring hur de kan användas i praktiken. Att tydligt kunna visa effekten av kommunikation…

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…

Lättare att överföra personuppgifter till USA efter nytt beslut om Adekvat skyddsnivå från EU-kommissionen 

Den 10 juli i år fattade EU-kommissionen ett nytt beslut om adekvat skyddsnivå för USA. Beslutet innebär att överföringar av personuppgifter till organisationer i USA som ingår i ”EU-US Data Privacy Framework” nu…

Kommer det nya EU-förslaget om miljöpåståenden att leda till ”green hush”?

Sveriges Annonsörer har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden. Ambitionen med förslaget är bland annat att det ska bli lättare för konsumenter att göra bättre…

På plats i Cannes

Cannes Lions firar 70 år och på plats i Cannes för bevakning och rapportering har vi Hanna Riberdahl och Carin Fredlund. De ger dig en inblick i händelser på plats dag för dag.

”Vi har gemensam syn på hur vi får mer effekt på våra investeringar” – Jacob Anderson, Yamaha 

Nu kan du certifiera hela ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt hos er eller ett digitalt möte. Här kan ni boka och se höstens tider lediga tider. Vi ställde…

Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…