Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…
Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Senaste nytt

Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…

Konsumentverket riktar kritik mot marknadsföring om garanti 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutlåtelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Effektkalendern 2024

I Effektkalendern 2024 ger vi dig material för att ytterligare utvecklas som marknadsförare. Varje advent får du ny inspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt. Du får även ta del av våra…

Nu granskas Temu på EU-nivå

Det har på senare tid varit en del skriver om Temu i media. Nu kritiseras marknadsplatsen även av EU:s konsumentskyddsmyndigheter inom ramen för ett EU-koordinerat granskningsarbete.
Fler Aktuellt

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Idag firar vi 100 år!

100 år i marknadsförarnas tjänst! Den 15 november 2024 bildades Sveriges Annonsörer på restaurang Gillet i Stockholm. I 100 år har vi engagerat oss för att marknadsförare ska få bästa möjliga effekt av…

Det vi gör har aldrig varit viktigare

Sverige och datorerna överlever millennieskiftet. Men det som inte överlever är vårt gamla namn. 2005 byter vi från Annonsörföreningen till Sveriges Annonsörer. I stället för en millenniebugg börjar sociala medier nu sprida sig…

Nu lanseras den svenska översättningen av den nya ICC-koden 

Den 6 november lanserades den svenska översättningen av den nya utgåvan av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler). 

Nygamla regler om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för nya personbilar

Den 1 oktober trädde Konsumentverkets nya föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i kraft. Konsumentverkets föreskrifter kompletterar den nya lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya…

Reasons to be cheerful, part 3

Mats Rönne rapporterar från IPA Effectiveness Conference i London 9 oktober. En gammal fin regel för ett företags reklamstrategi heter ”In the absence of creativity, consistency will do nicely”. Efter förra veckans IPA…

Kommersiella medier och teknikrevolution 

Världens bästa land att leva i? Det är i alla fall vad många säger om Sverige i början på 1980-talet. Vi är mitt i en pågående ny svensk högkonjunktur där jämställdhetskampen tagit fart.…

Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport

En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna…

Black Friday börjar närma sig – har ni koll på vilka regler som gäller för prismarknadsföring?

När Black Friday nu börjar närma sig är det viktigt att ha koll på att era priskampanjer följer reglerna, däribland reglerna i marknadsföringslagen och i prisinformationslagen.

Ny granskning ska ge tydlighet och transparens för medieköp 

I slutet av 2021 startade Sveriges Annonsörer initiativet Cross Media Measurement och lanserade en nationell branschstandard, "The Advertising Value Chain", för att underlätta medieplanering och jämförelser. Nu påbörjas fas två, som syftar till…

Möt årets 100-wattsjury – en vecka kvar att tävla!

Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2024. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning och sista dag att tävla är 23 oktober. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt. 

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…

Det händer mycket kring plattformarna just nu …

Under sommaren har det varit stor aktivitet kring techplattformarna. Här kommer en kort sammanfattning av de största nyheterna. Tredjepartscookies består i Google Chrome. EU-riktar kritik mot Facebook och Instagrams ”pay or consent”-tjänst.