Pressmeddelande 8 februari 2024

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul Company, galamiddag och en härlig hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade varumärke blev McDonald’s följd av If Skadeförsäkring, Lantmännen, Peab och Vattenfall. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA, Bold Scandinavia NoA och Forsman & Bodenfors. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 30 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 
Byråer med flest watt 
725 watt, NORD DDB Stockholm 
350 watt, Åkestam Holst NoA 
175 watt, Bold Scandinavia NoA och Forsman & Bodenfors 
 
Varumärken med flest watt 
275 watt, McDonald’s 
150 watt, If Skadeförsäkring, Lantmännen, Peab och Vattenfall 

 
Vinnare i 100-wattaren 2023 
 
Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, Byggåret, Peab, Gullers Grupp 
75-watt, Vilken karriär du än siktar på så börjar den hos oss, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, The Impossible Statue, Sandvik Group, BBDO Nordics 

Framsiktigt 
100-watt, Deals stuck in time, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Shuffle Ticket, Live Nation & Luger, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Urban Miner, Elkjøp, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Pure Waste, SSAB, Forsman & Bodenfors 
75-watt, 100% molnkraft, helt enkelt, Xledger, DET 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Ronald McDonald Hus Roblox, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
75-watt, En dag för att orka flera, Min Stora Dag, Pool Kommunikationsbyrå 
50-watt, Varje dag drabbas ett barn av cancer, Barncancerfonden, Garbergs & Carat 

Internationellt 
100-watt, If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Industrial Emissions Face Mist, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Journeys That Matter, SAS, Åkestam Holst NoA 

Konsument  
100-watt, Vad går du upp för?, Löfbergs, +1 Kommunikationsbyrå 
75-watt, Bra sparat Sverige!, SBAB, SBAB Inhouse 
50-watt, If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 

Långsiktigt 
100-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
50-watt, På väg till dig, PostNord, Åkestam Holst NoA 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Lusseballen, Pressbyrån & Mustaschkampen, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Ett renare Malmö, Malmö stad, BBDO Nordics 
50-watt, Byggåret, Peab, Gullers Grupp 

Strategisk Design 
100-watt, Minecraft – The Bloctacular Franchise, Mojang Studios, Bold Scandinavia NoA 
75-watt, Dramaten, Kungliga Dramatiska Teatern, Bold Scandinavia NoA *
50-watt, Pharbio – Varumärkesidentitet, Pharbio, Silver 

100-fattaren  
100-watt, Länge Leve Jorden – Framtidens Jordbruk, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Rewilding Mode, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
50-watt, Dude Diligence, Vinge, +1 Kommunikationsbyrå 

Se alla vinnare

Tack till våra 100-wattspartners:
JCDecaux, Bauer Media, Youtube, Kantar Marketplace, Online Voices, Awardly och TED Retorikstudio

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen

CommToAct People presenterar tre guider som syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu…
Fler artiklar