Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer, Swedma, Sveriges Mediebyråer och KOMM EFFDay. På EFFDay samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.

Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt, både i Sverige och stora delar av världen. Den nedåtgående trenden har pågått i över tio år. Att tydligt kunna visa effekten av reklam och marknadsföringsinvesteringar är ett av marknadsförarens viktigaste uppdrag. Det är kritiskt för att vi ska uppnå våra mål i form av ökat förtroende eller högre lönsamhet. Vi ser också att reklamtröttheten har parkerat sig på en oroväckande hög nivå, förtroendet för marknadsföring minskar. Detta påverkar företags lönsamhet, tillväxt och konkurrenskraft – och i förlängningen hela samhällsekonomin – negativt. Genom EFFDay börjar vi på allvar prata om effektfrågan och hur vi vänder utvecklingen.

Sagt om EFFDay 2022

”Bra tempo, lagom långa presentationer. Mycket bra talare och intressanta ämnen! Tiden gick så fort!”

”Topp två bland de bästa liknande event jag varit på sedan 2009.
Koncentrerad kunskap levererad med kompetens, passion … och humor.”

”Mycket bra innehåll och suveräna talare, över förväntan”

”Insiktsfullt och inspirerande. Nästa år kommer jag att försöka ta med mig min CFO”

”Grymt bra!”

”Väldigt bra mix av ämne men med tydligt fokus på den vikta frågan om effekt!”

”Underhållande, angeläget och hög klass på många talare. Gott snack i pauserna.”

”Otroligt bra. Intressanta teman som kuggade i varandra till en mycket stark helhet. Stor fördel med korta och intensiva föreläsningar = lättare som åhörare att hålla sig alert hela tiden. Koncentrerad kunskap levererad med kompetens, energi, passion … och här och där, humor.”

Hanna Riberdahl

”Det är såklart tufft att sammanfatta så mycket kunskap, insikter och inspiration från en dag men det jag verkligen har tagit med mig är att grunden i att skapa effekt börjar med att verkligen förstå vad som skapar ett starkt varumärke, en meningsfull differentiering och att kreativ kommunikation skapar större effekt. Att bygga starka varumärken inte är målet utan ett medel för att bygga starka och långsiktigt hållbara företag då starka varumärken är lika med lönsamma varumärken. Och det gäller även i tider av kris. Och vi är alla överväldigade över all positiv feedback vi har fått och längtar redan till september nästa år.”

Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer.

Filmen om EFFDay

EFFDay 2022 i bilder

Vi ses på EFFDay 2023!

Undrar du över något?

Kontakta oss gärna. Vi ser fram emot din fråga.