EFFEKT

Inspelade webinar: Medlemsstudie “Kundempati – varumärkenas bild jämfört med kundens”

Nu har du möjlighet att ta del av resultatet av den Kundempatistudie som Michael Dahl på Index House genomfört tillsammans med Sveriges Annonsörer under hösten 2021. Vi har undersökt hur väl varumärkenas egna…

Inspelade webinar: Rapport ”Varumärkesbyggande i obalans” om företagsledningars syn på marknadsföring

Åtta av tio företagsledare anser att ett starkt varumärke behövs för att skapa tillväxt, lönsamhet och attrahera nya medarbetare, och mer än varannan anser sig ha goda kunskaper om varumärkesbyggande. Men kunskaperna är…

Inspelade webinar: Varumärkesstrategi och vikten av att använda din data på rätt sätt

En varumärkesstrategi utan ett korrekt utförande är meningslös, ser du på din data på rätt sätt? Hör Björn Söderin och Daniel Åberg på DataCon berätta om hur man med hjälp av redan existerande…

Effektsystemet – En svensk branschstandard för att mäta effekt av marknadskommunikation

Som en del av Effektinitiativet har vi tagit fram en rekommenderad lista på de 36 viktigaste nyckeltalen för att visa vilka effekter som marknadskommunikationen skapar. Sammanställningen kan ses som en svensk branschstandard för…

Hör mer om 100-tyckaren och vinnaren ICA

ICAs marknadschef Joakim Bengtsson berätta mer om ICA-Stig, den längsta reklamsåpan i Sveriges historia. Cecilia Perlind på Kantar Sifo berättar hur undersökningen har gått till och vilka fem vanor som ligger till grund…
Visa alla
Influencer marketing

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 4 juridik

I den fjärde och sista delen har vi bjudit in Maja Rogemyr och Charlotte Söderlund som är jurister på Konsumentverket för att prata om influencer marketing ur ett konsumentperspektiv, och, framför allt, hur…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 3 effekt

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 2 etik & ansvar

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 1 juridik

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudan gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide "Marknadsförarens guide till influencer…
Visa alla
DIGITAL ANNONSERING

Inspelade webinar: Digital identitet i en värld utan 3e-parts cookies

Adform berättar under denna Learning Lunch om hur branschen redan börjat anpassa sig till övergången från 3e-parts till 1a-parts cookies/IDn. Vi kommer att gå igenom vad man behöver tänka på och hur man…

Inspelade webinar: CRM räcker inte längre – här kommer Customer Data Platform CDP

För att lyckas med merförsäljning och korsförsäljning behöver du hantera många digitala kanaler som tex mejl, web, app, Facebook och Google. En lösning för att få hävstång på din kunddata är en Customer…

Brand safety och vikten av att synas i rätt annonsmiljö

Hör Mattias Spetz på Channel Factory berätta om vikten av att digitala annonser syns i rätt miljö och hur det direkt påverkar varumärket om annonserna hamnar bredvid olämpligt eller olagligt innehåll.

Sveriges Annonsörer pratar om 3e-parts cookies

Hör vår medieexpert Peter Mackhé och Michael Grimborg från vår styrelse när de gästade Schibsted Retail Hour den 6 maj 2021. Här kan du se hela programmet, ca 40 minuter in i sändningen…

Google: The messy middle – lär dig mer om den digitala köpprocessen

Carl Wåreus på Google delar med sig av den senaste researchen på området – The Messy Middle – där man har studerat flera hundratusen inköpsresor för att lära sig hur man som marknadsförare…

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 2

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.
Visa alla
WFA
Visa alla
Arkiv

Kenza domen i Patent- och marknads-överdomstolen

Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) har influencern Kenza publicerat 19 inlägg i sociala medier som inte varit tillräckligt tydligt markerade som reklam. Hör våra jurister Tobias Eltell och Niklas Briselius prata om innebörden…

Kundempati växer i betydelse – vilka vindar blåser och hur blir man en vinnare?

I december presenterade vi Kundempati Index™ och vad som skapar bilden av ett kundempatiskt varumärke som får kunden att välja dig framför dina konkurrenter. Efter över hundra genomförda varumärkesmätningar är den fortsatta huvudinsikten…

JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter … NICK´S

I vår serie "JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter ..." får vi veta mer om starka varumärken och hur de jobbar med sin kommunikation. I det avsnittet möter Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer…

Conversational annonsering – från passivt budskap till tvåvägskommunikation

Conversational annonsering bygger på att varumärken med hjälp av annonsering skapar en direkt dialog med målgruppen där varje dialog blir personlig och anpassar sig efter mottagarens behov.

JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter … Zmarta

I vår serie "JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter ..." får vi veta mer om starka varumärken och hur de jobbar med sin kommunikation. I det avsnittet möter Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer…

JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter … Hallon

I vår serie "JCDecaux & Sveriges Annonsörer möter ..." får vi veta mer om starka varumärken och hur de jobbar med sin kommunikation. I det avsnittet möter Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer…

Årsrapport Medietrender Sverige 2020

Här belyser vi vad som har påverkat mediebranschen under året och hur det har påverkat mediekonsumtionen och investeringarna. Vi kommer också titta framåt och ge tips på hur man som köpare av media…

Brand Creation – hur man skapar ett varumärke från grunden

Att hitta ett unikt namn och utryck för ett nytt varumärke blir svårare och svårare när man ska skapa ett varumärke. I en tid när nya tjänster och produkter utvecklas i raketfart är…

Podinar: Media Audit Guide

Se och hör vår medieexpert Peter Maché och byrårådgivare Christina Wihlner Lentell på Engage Marketing prata om vår nya Media Audit Guide. De kommer bla prata om vad som krävs av aktörer som verkar…

Hur du kommunicerar hållbarhet för att lyfta ditt varumärke

Robert Beatus och John Palm på Nepa berättar om hållbarhetsstudien "Maximize ROI on Sustainability - In-depth analysis of Swedish and Finnish brands". Du får även veta vikten av att implementera hållbarhet i marknadsstrategierna…

McDonald’s – Stora nog att göra skillnad

Hör Staffan Ekstam och Christoffer Rönnblad från McDonald's berätta om konceptet "Stora nog att göra skillnad", ett arbete sedan 2018 som i år dessutom blev belönat med två vinster i 100-wattaren, 100w i…

Rättvisaren 2020 – Brand Identity

Under hösten 2020 släpptes den uppmärksammade studien som skildrar hur människor avbildas och representeras i svensk reklam. Ricki Rebecka Petrini, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet presenterar findings från rapporten som Mediekompaniet och Kantar…

Lyft ditt insiktsarbete och skapa större värde

Vi samlar på oss allt mer data om våra kunder och analyserar den på höjden och bredden. Men frågan är om vi ändå inte missar det viktigaste av allt – förståelsen om VARFÖR…

Lär dig mäta effekt med beteende- och attityddata

I en komplex och snabbrörlig värld blir traditionell brand tracking ofta för långsam. Så hur ska man då snabbt kunna se effekten av en marknadsaktivitet? Och hur vet man om man lyckats bidra…

IRM medieinvesteringar under corona

I spåren av covid-19 har medieinvesteringarna sjunkit kraftigt under några mycket dramatiska månader på marknaden. Allt fler beslut kring köp av medier sitter nära marknadschefen och nu i tider av Covid-19 är det…

Vad händer i det globala Cross Media Measurement initiativet som ska skapa ramverk för annonsköp?

Matt Green från WFA i London berättar varför man startade Cross Media Measurement initiativet och om de stora globala annonsörernas krav på större transparens i det digitala ekosystemet när man köper annonser och…

EFFDay 2020

EFFDay 2020 bjöd på talare, break-out sessions, expertpaneler och best practice inom strategi och planering, implementering, insiktsdriven marknadsföring och uppföljning av effekt.

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 1

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.