Remissvar
Sveriges Annonsörers medlemmar kan vara bolag, föreningar eller myndigheter. Men de har alla gemensamt att de är köpare av reklam och marknadskommunikation. Det skapar en särställning som gör vår intresseorganisation unik i vår möjlighet att påverka, då vi alltid står på annonsörernas sida. Och även om vi har goda samarbeten med andra intresseorganisationer sätter vi alltid annonsörerna främst. Det återspeglar sig naturligtvis i våra remissvar till regeringskansliet och Konsumentverket m.fl. där vi gör våra analyser och bedömningar utifrån annonsörernas perspektiv.Fler Remissvar
Remissyttrande – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23
Publicerad: 9 oktober 2024 | Remissvar
Utredningen har presenterat ett förslag till ändring av 7 kap. 7 § alkohollagen med innebörden att fler medieformer framöver kommer att omfattas av informationskravet. Sveriges Annonsörer ställer sig generellt sett positiva till en…
Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp
Publicerad: 23 augusti 2024 | Remissvar
Sveriges Annonsörer vill inledningsvis framhålla att vi generellt är positivt inställda till att konsumenten i marknadsföring av nya personbilar ges information om koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eftersom det hjälper konsumenten att göra mer medvetna…
Remissyttrande – betänkande av utredningen om upphovsrättens inskränkningar SOU 2024:4
Publicerad: 29 maj 2024 | Remissvar
Sveriges Annonsörer konstaterar att syftet med justeringen av lagrummet inte varit att ändra innebörden av den nuvarande regeln, utan att endast förtydliga dess innebörd. Som Sveriges Annonsörer uppfattar förslaget vill utredaren genom den…
Remissyttrande – kommissionens förslag om alternativ tvistlösning för konsumenter Fi2023/02829
Publicerad: 5 december 2023 | Remissvar
Med syfte att modernisera och effektivisera den befintliga regleringen om alternativ tvistelösning introducerar EU-kommissionen regler som även medför att alternativ tvistelösning ska gälla för utomobligatoriska tvister.
Remissyttrande – kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755
Publicerad: 11 augusti 2023 | Remissvar
Sveriges Annonsörer vill betona att vi ser ett behov av åtgärder som minskar användningen av vilseledande miljöpåståenden. Detta är till gagn för såväl konsumenter som ges bättre möjligheter att fatta välgrundade affärsbeslut, som…
Yttrande över Förslag till Europaparlamentets och Rådets Direktiv om ändring av direktiven 2005/29/EG och 2011/83/EU …
Publicerad: 23 maj 2022 | Remissvar
Sveriges Annonsörer är för en starkare EU-hållning mot "grönmålning". Sveriges Annonsörer är övertygade om att marknadsföring spelar en viktig roll i arbetet med att göra skillnad i hållbarhetsresan för att förändra konsumentbeteendet mot…
Yttrande avseende Promemorian Särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter, Dnr Fi2021/02357
Publicerad: 18 oktober 2021 | Remissvar
Sveriges Annonsörer värnar om annonsörernas yttrandefrihet, att på ett ansvarsfullt sätt i förhållande till vara eller tjänst, på olika sätt genom sin marknadsföring kunna informera om vilka produkter och tjänster man kan erbjuda…
Yttrande avseende Promemoria Tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar, Dnr Fi2021/02192
Publicerad: 22 september 2021 | Remissvar
I promemorian konstateras att uppfyllandet av bränsleinformationsdirektivet sker genom Konsumentverkets allmänna råd. Det förefaller avvikande att uppfyllandet av ett direktiv sker genom myndighetens allmänna råd. Av det skälet tillstyrker vi införandet av den…
Yttrande avseende SOU 2021:17 angående ”Ett moderniserat konsumentskydd”, Fi2021/01503
Publicerad: 19 augusti 2021 | Remissvar
Finansdepartementet Avdelningen för offentlig förvaltning Konsumentenheten 103 33 Stockholm
Remissyttrande över promemorian sänkt reklamskatt 2020 (Fi2019/02101/S2)
Publicerad: 12 augusti 2019 | Remissvar
Remissyttrande över promemorian sänkt reklamskatt 2020 (Fi2019/02101/S2)
Remissyttrande över Betänkandet reklamlandskap i förändring (Fi2018/00132/KO)
Publicerad: 7 maj 2019 | Remissvar
Remissyttrande över Betänkandet reklamlandskap i förändring (Fi2018/00132/KO)
Remissyttrande över Betänkandet Alkoholreklam i sociala medier m.m., (S2018/00262/FS)
Publicerad: 27 april 2018 | Remissvar
Remissyttrande över Betänkandet Alkoholreklam i sociala medier m.m., (S2018/00262/FS)
Remissvar: avseende SOU 2017:30; En omreglerad spelmarknad
Publicerad: 4 augusti 2017 | Remissvar
Remissvar: avseende SOU 2017:30; En omreglerad spelmarknad
Sveriges Annonsörer avråder från inskränkningar i Tryckfrihetsförordningen
Publicerad: 19 december 2016 | Remissvar
Sveriges Annonsörer avråder från inskränkningar i Tryckfrihetsförordningen
Sund konkurrens leder till bättre, kommersiell radio
Publicerad: 14 oktober 2016 | Remissvar
Sund konkurrens leder till bättre, kommersiell radio
Neutrala förpackningar riskerar att urholka våra grundlagar
Publicerad: 15 juni 2016 | Remissvar
Neutrala förpackningar riskerar att urholka våra grundlagar
Stärkta sanktioner för Konsumentombudsmannen
Publicerad: 14 december 2015 | Remissvar
Stärkta sanktioner för Konsumentombudsmannen
Risk med införande av skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
Publicerad: 2 november 2015 | Remissvar
Risk med införande av skriftlighetskrav vid telefonförsäljning