Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen

Stockholm 12 augusti 2019

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och bildades 1924. Sveriges Annonsörer är en av världens största annonsörorganisationer och har cirka 500 medlemsföretag. Våra medlemmar står tillsammans för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Som intresseorganisation hjälper vi medlemmarna att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken.

Allmänt

Som Sveriges Annonsörer, i likhet med de flesta andra remissinstanser, tidigare framhållit anser Sveriges Annonsörer att reklamskatten i grunden är en orättvis skatt som drabbar marknadens aktörer på ett otillbörligt sätt. Sveriges Annonsörer välkomnar därför förslaget om sänkt reklamskatt samt i slutänden ett totalt avvecklande.

Reklamskatten samt förslaget

Sedan 1997 (SOU 1997:53) har Sveriges Annonsörer tillstyrkt ett avskaffande av reklamskatten. Motivet är i stora drag det som utredningen själv framhåller, nämligen att skatten snedvrider konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, vilket är oförenligt med den inre marknaden då den bland annat kan påverka handeln mellan medlemsstaterna. Som framhållits ovan är reklamskatten en inkonsekvent och orättvis skatt som drabbar vissa parter oproportionerligt hårt.

Som utredningen påpekar medför en avskaffad reklamskatt positiva effekter för samtliga skattskyldiga som betalar reklamskatt. Men därutöver finns naturligtvis fler positiva effekter för samtliga aktörer på reklammarknaden. De positiva effekterna kommer även i ett vidare perspektiv kommunikationsbyråer, kreatörer, medier, mediebyråer och annonsörer tillgodo.

Under de 21 år som har förflutit sedan 1997:53 ”Avskaffa reklamskatten!” har Sveriges Annonsörer framhållit att arbetet med avskaffande av reklamskatten går alltför långsamt och att avskaffandet i sin helhet måste ges prioritet.

Sammanfattningsvis tillstyrker alltså Sveriges Annonsörer förslaget men vill samtidigt uppmana till ett fullständigt avskaffande snarast.

Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, VD
Tobias Eltell, jurist

Relaterade artiklar

Remissyttrande – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23

Utredningen har presenterat ett förslag till ändring av 7 kap. 7 § alkohollagen med innebörden att fler medieformer framöver kommer att omfattas av informationskravet. Sveriges Annonsörer ställer sig generellt sett positiva till en…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp

Sveriges Annonsörer vill inledningsvis framhålla att vi generellt är positivt inställda till att konsumenten i marknadsföring av nya personbilar ges information om koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eftersom det hjälper konsumenten att göra mer medvetna…

Remissyttrande – betänkande av utredningen om upphovsrättens inskränkningar SOU 2024:4

Sveriges Annonsörer konstaterar att syftet med justeringen av lagrummet inte varit att ändra innebörden av den nuvarande regeln, utan att endast förtydliga dess innebörd. Som Sveriges Annonsörer uppfattar förslaget vill utredaren genom den…

Remissyttrande – kommissionens förslag om alternativ tvistlösning för konsumenter Fi2023/02829

Med syfte att modernisera och effektivisera den befintliga regleringen om alternativ tvistelösning introducerar EU-kommissionen regler som även medför att alternativ tvistelösning ska gälla för utomobligatoriska tvister.
Fler artiklar