Case
Case
Bland våra case hittar du djupdykningar gjorda av vår skribent Carin Fredlund. Många case har medverkat i Carins Marknadsinsikter.Fler Case
Månadens Case: Vattenfall
Publicerad: 7 juni 2022 | Case
På fyra år har Vattenfall gått från ett företag med dåligt rykte och svaga mätvärden i de flesta parametrar till ett kompetent och trovärdigt varumärke. En symbol för ”fossilfritt”. Det belönades nyligen med…
Månadens case: Jula
Publicerad: 10 maj 2022 | Case
Jula gick från att bara fokusera på priset till att också bygga varumärke med emotionella argument. Ett beslut som fick så goda effekter att Jula nu belönats med 100-wattare för Långsiktig varumärkesvård.
Månadens case: Felix
Publicerad: 12 april 2022 | Case
De allra flesta vill leva hållbart och äta mer miljövänligt. Men många tycker det är krångligt och dyrt. De har svårt att veta hur de ska göra. Därför har Felix tagit fram verktyg…
Månadens case: MAX
Publicerad: 15 februari 2022 | Case
MAX är inte bara ”Sveriges godaste burgare”. Det är också Sveriges starkaste varumärke inom snabbmatskategorin och så har det varit i många år.
Månadens Case: Polismyndigheten rekryteringskampanj
Publicerad: 18 januari 2022 | Case
Antalet sökande till polisutbildningen har ökat rejält sedan Polismyndighetens inhousebyrå startade kampanjen ”83 skäl att bli polis” som visar människorna bakom uniformen och de många möjligheterna i yrket.
Månadens case: Clas Ohlson
Publicerad: 7 december 2021 | Case
Med hundra år på nacken och som ett av våra starkaste varumärken inom sin kategori, har Clas Ohlson både en historia och en framtid att vårda. 1918 grundade den då 22-årige Clas Ohlson…
Månadens Case: Ving
Publicerad: 9 november 2021 | Marknadsinsikter
Med en ny organisation och lättade Corona-restriktioner kan Ving se framtiden an med tillförsikt igen. Det är ingen överdrift att påstå att det varit turbulens i Vings värld. Resebranschen har varit hårt drabbat…
Månadens case: PostNord
Publicerad: 12 oktober 2021 | Marknadsinsikter
På rekordtid vände PostNord de negativa attityderna till varumärket. Djupa kundinsikter, förtroende, tillit, kreativitet och kontinuitet, är några av de faktorer som legat bakom de snabba, positiva resultaten.
Månadens Case: Volvo Lastvagnars Live Test Series
Publicerad: 14 september 2021 | Marknadsinsikter
När den internationella reklambranschen listar odödlig reklam, är Volvo Lastvagnars the Epic Split med Jean-Claude van Damme med på årets lista.
Månadens case: ICA – Reklamen vi tycker allra mest om
Publicerad: 17 augusti 2021 | Marknadsinsikter
ICA har tagit emot många 100-wattare, guldägg och andra priser för sin reklam under de senaste 20 åren. I årets 100-wattsutdelningen belönades de dessutom med den första 100-tyckaren. Priset för den reklam som…
Månadens case: Fonus Djuränklingar
Publicerad: 14 juni 2021 | Marknadsinsikter
Ensamma hundar och katter får tolka våra känslor inför döden. Det har varit en framgångsrik väg för Fonus att väcka våra tankar och sympatin för varumärket.
Hör mer om 100-tyckaren och vinnaren ICA
Publicerad: 28 maj 2021 | Inspelade Webinar
ICAs marknadschef Joakim Bengtsson berätta mer om ICA-Stig, den längsta reklamsåpan i Sveriges historia. Cecilia Perlind på Kantar Sifo berättar hur undersökningen har gått till och vilka fem vanor som ligger till grund…
Månadens Case: McDonald’s – stora nog att göra skillnad
Publicerad: 18 maj 2021 | Marknadsinsikter
McDonald’s satte fokus på det som uppfattades som en stor nackdel – sin storlek – och pekade på vad de kunnat åstadkomma just på grund av den. Då vände både attityderna och kundströmmarna.
Månadens case: Apotek Hjärtat
Publicerad: 20 april 2021 | Marknadsinsikter
Långsiktighet, mod, innovation och hög kreativ nivå har gjort Apotek Hjärtat till ledare i sin bransch. Dessutom till vinnare av sammanlagt 325 watt i den senaste 100-wattsutdelningen.
Månadens Case: Ramboll Happy commuter
Publicerad: 23 mars 2021 | Marknadsinsikter
Huvuddelen av marknadskommunikationen från B2B-företag ger liten, eller ingen, effekt. Ett undantag är dock Ramboll. De arbetar på samma sätt som B2C-företagen och prioriterar både kreativitet och långsiktighet. Effekterna talar för sig själva.
McDonald’s – Stora nog att göra skillnad
Publicerad: 11 mars 2021 | Inspelade Webinar
Hör Staffan Ekstam och Christoffer Rönnblad från McDonald's berätta om konceptet "Stora nog att göra skillnad", ett arbete sedan 2018 som i år dessutom blev belönat med två vinster i 100-wattaren, 100w i…
Månadens Case: Volvo – A Million More
Publicerad: 26 januari 2021 | Marknadsinsikter
För Volvo är ”Människan i Centrum” och ”Säkerhet” centrala kärnvärden. Deras kommunikation har byggt på detta i många år. I den senaste kampanjen är också några av de människor det handlar om med.
Barncancerfonden x Branding 2.0
Publicerad: 28 augusti 2020 | Inspelade Webinar
Barncancerfonden och Garbergs berätta om hur satsningar på långsiktig varumärkesstrategi leder till stark varumärkespositionering och hög effekt på insamling trots utmanande tider och hög konkurrens.