Effektcertifiering
– varför det är viktigt att certifiera sig?

Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur marknadskommunikationen fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt. 

Alla former av kommunikationsinsatser en organisation gör för att skapa värde för företaget/verksamheten ska på något sätt påverka olika målgruppers kännedom, attityder och beteende på önskat sätt. Det spelar ingen roll om det är i köpta kanaler, egna eller förtjänade, eller om syftet är att långsiktigt stärka varumärket, driva kortsiktig försäljning, eller påverka opinionen. För att vi verkligen ska kunna öka effekten av vår marknadskommunikation behöver vi prata samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – företagsledningar, marknadsförare, byråer och medier.

En uppdragsgivare och dess partner som båda är certifierade i Effektsystemet har större möjligheter till bättre samverkan och förståelse för vilken roll marknadskommunikationen spelar för företaget och kan sätta gemensamma mål. Då kan vi tillsammans påvisa att marknadskommunikationen skapar affärsvärde och driver lönsam tillväxt. Du kan certifiera dig som individ eller som företag.

Boka in effektcertifiering

EFFEKTCERTIFIERING

EFFEKTCERTIFIERING

Ej certifierat

För företag som inte är certifierade tidigare, 3h

En annan viktig del, är skapa en grund för att kunna ha en bra dialog med såväl ledningsgruppen i företaget som med kollegor inom marknadsavdelningen och mellan övriga avdelningar inom företaget. Dessutom är det en viktig grund för att stärka samarbetet med externa partners, t ex byråer, och att man delar ambition och definition av vad man vill uppnå med sin marknadskommunikation. Det visar tydligt den undersökning Sveriges Annonsörer och Kapero genomfört under 2023 MarknadsAvdelningen ´23. Förväntningarna och kraven på marknadsavdelningen att stötta affärsmålen ökar. De många kraven och komplexiteten i hur arbetet ska genomföras gör att det blir svårare för dagens marknadsavdelning att veta hur man ska prioritera olika initiativ och hur budgeten ska fördelas. Mål, prioritering och planering är avgörande strategiska områden för att uppnå maximal effekt av marknadsarbetet. Paradoxalt är det dessa områden man anser behöver förbättras mest. Det som primärt saknas i planerna, är tydlig målsättning och mätetal, men även tydligt syfte, strategi och koppling till affärsmål. Här kan Effektsystemet stötta i att koppla strategin mot affärsmål och tydliggöra det affärsvärde som marknadsinvesteringarna bidrar med. 

Lyssna gärna på vår vd Hanna Riberdahl när hon förklarar hur du gör för att effektcertifiera dig själv och/eller företaget:

Certifiering genom digitala självstudier

Effektcertifieringarna sker digitalt på Campus Marketing Online vilket betyder att du kan göra den när det passar dig bäst. Från det datum du anmäler dig har du tre månader på dig att gå igenom modulerna och göra kunskapstestet. När du har gått igenom alla moduler och klarat testet är du Effektcertifierad och erhåller ditt certifikat samt en detaljerad användarguide, som hjälper dig att jobba vidare med effektfrågan.

Målet med branschstandard Effektsystemet

  • Öka effekten 
    Kunna påvisa effekten av marknadskommunikationen för att bättre kunna argumentera för, utvärdera och utveckla marknadskommunikationen. 
  • Gemensam grund 
    Skapa en gemensam grund för definitioner för att förbättra samverkan mellan alla parter som deltar i utformningen av marknadskommunikationen. 
  • Minska komplexiteten 
    En tydlig vägledning av vilka som är de viktigaste KPI:erna att följa över tid för att skapa uthållighet. 
  • Hitta balansen 
    Ett verktyg för att kunna skapa rätt balans i marknadsföringen mellan lång- och kortsiktiga insatser. 

Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för Effektsystemet” läs mer här.

0
Effektcertifierade företag just nu
0
Effektcertifierade personer just nu

Effektcertifierade företag

För att verkligen kunna öka effekten av marknadskommunikation är det viktigt att alla parter pratar samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – därför är det fantastiskt att se att så många företag redan effektcertifierat sig. En blandning av marknadsavdelningar, byråer och medier.

Se alla effektcertifierade företag i listan till höger ➤

Exempel på effekcertifierade företag:
TV4
ICA
NoA Consulting
Blocket
Scream
Aller Media
McDonald’s
SEB
Plantagen
Novus

Se alla effektcertifierade företag

Abby World
Acco
Acne
Actic
Adidas
Adlibris
All of Us
Aller Media
AMF Fastigheter
Arbetsförmedlingen
ATG
Barncancerfonden
Bergendahls
Best Western
Blocket
Blomquist
Bloomy Ideas
Bold NoA
B-Reel
Bright Media
BSH Home Appliances AB
Change the Agency
Clear Channel
Coop
CRC Industries
Deep
Demoskop
Dentsu
Destination Kalmar
Destination Uppsala
Di Luca
Disney
Doggy AB
Drama Queen communication
Drumswe
E.ON
Electrolux
Emakina
Engage Marketing
Espressohouse
Familjen
Fazer
Folksam
Fonus
Forsman & Bodenfors
Futency
Försäkringskassan
Garbergs
Get Social
Goodworks
Graal
Granath
GroupM
Gullers Grupp AB
Guts Glory
Göteborg & Co
Haber Max
Handelsbanken
Handelshögskolan Stockholm
Hedin Motor
Hemtex
Hjärnfonden
Hjärntränarna AB
Holmen
HowCom
Hundstallet
Husqvarna Grupp
ICA
Identity Works
INGO
Intrum Sverige
Ipsos
JCDecaux
JM
Jung Relations
KappAhl
Kavli
KOMM
Kommunal
Konovalenko
Konserthuset
KPA Pension
Kry
Lantmännen
Leos Lekland
Lernia
Lindahl
Lindex
Lindt
Liseberg
Loopia
Lundberg & co
Make your Mark
Mastercard
MAX Burgers
McDonald´s
Mediacom
Mediekompaniet
Menigo
Midsona
Miltton
Mindshare
Mustasch
Naturskyddsföreningen
NCC
NENT
Nepa
NoA Consulting
Nokia Tyres
Nordea
Nordic Viewpoint
Nordlo
Norrmejerier
Novus
OKQ8
OMD
OTW
Packtrain
Paulig
Payex
Pensionsmyndigheten
Petra Agency
PHD Media
Plan Sverige
Plantagen
Polarn och Pyret
Pool Kommunikation
PostNord
Preem AB
Publicis
Quick Butik
Ramboll Sweden AB
Region Stockholm Trafikförvaltningen
Rejmes
RFSU
Riksbyggen
RISE Research Institutes of Sweden
Ryter
Rädda Barnen
Samsung
Scania
Scream
Seat
SEB
Sector Alarm
Semper
Silver Designbyrå
SIS
SJ AB
Skandia
Skellefteåkraft
Smartphoto
Smicker
Spendrups
Speye
Spinn
Spotlight
Sprice
SprintAD
SSF Stöldskyddsföreningen
St1
Stampen
Stendahls
Stockholmsmässan
Storytel
Swedbank
Svenska Fotbollförbundet
Svenska kyrkan
Svenska Spel
Sveriges Annonsörer
Södra Tornet
Tajga produktion AB
Tallqvist Selin on Radar
TBS
Tele2
Telenor
Telia
The Amazing Society
The Social few
Tre Kronor Media
TV4
Unionen
Valtech
Vattenfall
Visa
Visit Sweden
Visma
WM Global
Volt
Xtreme Insight
Yamaha
Åkestam Holst NoA