Niklas Briselius, jurist Sveriges Annonsörer, Raja Rajamannar, WFAs President och Chief Marketing and Communications Officer på Mastercard, Peter Mackhé medieexpert Sveriges Annonsörer och Stephan Loerke, CEO WFA .

Sveriges Annonsörers ”Effektsystemet” är vinnare i den internationellt prestigefulla tävlingen WFA President’s Awards, som hålls årligen av den globala organisationen World Federation of Advertisers (WFA). Effektsystemet togs fram av Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” under 2021 för att ge branschen gemensamma riktlinjer för hur nyttan och effekterna av marknadsföring ska mätas och redovisas. Det omfattar även nyckeltal och hur de definieras.

Den årliga tävlingen WFA President’s Awards syftar till ”att uppmärksamma exceptionella branschinitiativ från hela världen” och som har spelat en stor roll i att driva förändring och nytta för branschen. I konkurrens med 24 bidrag från hela världen blev Sveriges Annonsörers ”Effektsystemet” en av fem vinnare. Priset delades ut i april på WFA:s årliga konferens Global Marketer Week i Aten.

”Många engagerade marknadsförare i Effektinitiativet arbetade hårt och länge med att få fram branschstandarden ”Effektsystemet”, som syftar till att skapa en gemensam förståelse för hur vi mäter effekten och hur vi kan koppla marknadsinvesteringar till ett tydligt affärsvärde. Vi har fått ett stort gensvar från branschen med närmare 600 effektcertifierade personer och 125 företag och det är såklart extra roligt att vi nu också får ett internationellt pris för vårt arbete”, säger Hanna Riberdahl på Sveriges Annonsörer.

Effektinitiativet startade våren 2020 som ett branschöverskridande samarbete med målet att öka effekten av branschens samlade investeringar. Arbetet med att utveckla en svensk branschstandard för marknadsföringseffekt, ”Effektsystemet”, leddes av Sveriges Annonsörers effektexpert Mats Rönne. Branschstandarden utgår från 36 utvalda nyckeltal inom sex olika områden: media/investeringar, digitala mått, kampanjmått, varumärkesmått, ekonomiska mått och relationsmått.

“While there is much focus on the work that we do on a global level, powerful local initiatives inspire us to translate those goals into meaningful action across a much broader advertiser base. These initiatives are facilitating better marketing, that is better for brands, better for society and better for the planet. Congratulations to all the teams behind these outstanding initiatives; you are helping the industry achieve positive change”, säger Raja Rajamannar, WFAs President och Chief Marketing and Communications Officer på Mastercard.

Förutom Sverige vann även Belgien, Colombia, Kenya och Storbritannien. Brasilien uppmärksammades med en särskild utmärkelse.

Läs mer om Effektsystemet här.
Läs mer om WFA President’s Award här.

För ytterligare information kontakta:
Hanna Riberdahl, VD