Fler Effektrapporter
Effective Communication! 2024
Publicerad: 13 september 2024 | Rapporter
Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…
Kommunikation som ger effekt! 2024
Publicerad: 9 september 2024 | Rapporter
Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till…
Medietrender Q3 2023
Publicerad: 23 november 2023 | Effektrapporter
Under det tredje kvartalet 2023 fortsätter lågkonjunkturen att bita sig fast. Det blir det fjärde kvartalet på rad med negativa siffror där allt färre mediekategorier uppvisar positiv tillväxt. BNP-prognoserna har reviderats upp något…
Effective communication! 2023
Publicerad: 6 november 2023 | Rapporter
Learnings from the Effectiveness Database with entries from the 100-wattaren competition from 2020-2022. The foundation for the analyses in this report is based on entries that competed in 100-wattaren during the years 2020,…
Kommunikation som ger effekt! 2023
Publicerad: 12 september 2023 | Rapporter
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har för tredje året i rad tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen baseras på bidrag som tävlat i 100-wattaren. Resultatet visar bland annat…
Medietrender Q2 2023
Publicerad: 5 september 2023 | Effektrapporter
IRMs siffror över annonsmarknaden har nu uppvisat tre negativa kvartal i rad och den förmedlade byråannonseringen minskade med -7% under första halvåret 2023. Mediemarknadens lågkonjunktur håller i sig.
The Marketing Department ’23
Publicerad: 28 juni 2023 | Effektrapporter
The purpose of this study is to find out what the role and situation of the marketing department is today in larger Swedish companies and to identify challenges and possible measures for the…
MarknadsAvdelningen ’23
Publicerad: 31 maj 2023 | Effektrapporter
Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler, innehåll och antalet specialister ökar. Men det saknas en gemensam helhetsbild i vilket värde man bidrar med till företaget och det finns potential för att förbättra effektiviteten.…
Medietrender Q1 2023
Publicerad: 23 maj 2023 | Effektrapporter
Under det första kvartalet 2023 blir det uppenbart att mediemarknaden befinner sig i en lågkonjunktur. IRMs siffror över annonsmarknaden har nu uppvisat två negativa kvartal i rad och den förmedlade byråannonseringen minskade med…
Hållbarhetskommunikation och miljöpåståenden
Publicerad: 12 april 2023 | Rapporter
Reklam har en viktig roll för att påskynda klimatomställningen Sex av tio svenskar uppger att reklam och kommunikation från företag är viktig för att få till beteendeförändringar, som i sin tur kan påskynda…
Medietrender Q4 och helår 2022
Publicerad: 8 mars 2023 | Effektrapporter
När vi nu sammanfattar 2022 är det ett år som började förvånansvärt starkt med en stark tillväxt eldad på av post-covid rekylen. Men i slutet av året gjorde en begynnande lågkonjunktur entré. Rysslands…
Medietrender Q3 2022
Publicerad: 30 november 2022 | Effektrapporter
Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…
Communication that creates effect!
Publicerad: 23 november 2022 | Effektrapporter
Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…
Kommunikation som ger effekt!
Publicerad: 10 november 2022 | Rapporter
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.
Delrapport: Skapar kreativ reklam mer effekt?
Publicerad: 12 september 2022 | Effektrapporter
Tillsammans med NoA Consulting har vi de första resultaten från den första rapporten i vår långsiktiga forskningssatsning om framgångsfaktorer för effekt. Sedan 2020 har 100-wattaren ett nytt tävlingsformulär som ger oss unika möjligheter…
Medietrender Sverige Q2 2022
Publicerad: 6 september 2022 | Effektrapporter
Andra kvartalet 2022 ser fortsatt starka siffror men betydligt lägre än tidigare. Medieinvesteringarna ökade med 10 procent, men rensat för inflationen blir det 2 procent. Annonsvolymerna har bromsat in samtidigt som mediekonsumtionen ger…
Allmänheten om reklam Q2 2022
Publicerad: 25 augusti 2022 | Effektrapporter
Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer. Svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och därmed reklamfrekvensen - ökar.För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan på…
Medietrender Sverige Q1 2022
Publicerad: 24 maj 2022 | Effektrapporter
I början av 2022 trodde vi att alla negativa effekter av Covid skulle klinga av och marknaden skulle återgå till en mer normal utveckling. Rysslands invasion av Ukraina ändrade dock på utsikterna för…