Effektrapporter
Effektrapporter
Här har vi samlat rapporter som handlar om effekt.Fler Effektrapporter
Kommunikation som ger effekt! 2023
Publicerad: 12 september 2023 | Rapporter
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har för tredje året i rad tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen baseras på bidrag som tävlat i 100-wattaren. Resultatet visar bland annat…
Medietrender Q2 2023
Publicerad: 5 september 2023 | Effektrapporter
IRMs siffror över annonsmarknaden har nu uppvisat tre negativa kvartal i rad och den förmedlade byråannonseringen minskade med -7% under första halvåret 2023. Mediemarknadens lågkonjunktur håller i sig.
The Marketing Department ’23
Publicerad: 28 juni 2023 | Effektrapporter
The purpose of this study is to find out what the role and situation of the marketing department is today in larger Swedish companies and to identify challenges and possible measures for the…
MarknadsAvdelningen ’23
Publicerad: 31 maj 2023 | Effektrapporter
Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler, innehåll och antalet specialister ökar. Men det saknas en gemensam helhetsbild i vilket värde man bidrar med till företaget och det finns potential för att förbättra effektiviteten.…
Medietrender Q1 2023
Publicerad: 23 maj 2023 | Effektrapporter
Under det första kvartalet 2023 blir det uppenbart att mediemarknaden befinner sig i en lågkonjunktur. IRMs siffror över annonsmarknaden har nu uppvisat två negativa kvartal i rad och den förmedlade byråannonseringen minskade med…
Hållbarhetskommunikation och miljöpåståenden
Publicerad: 12 april 2023 | Rapporter
Reklam har en viktig roll för att påskynda klimatomställningen Sex av tio svenskar uppger att reklam och kommunikation från företag är viktig för att få till beteendeförändringar, som i sin tur kan påskynda…
Medietrender Q4 och helår 2022
Publicerad: 8 mars 2023 | Effektrapporter
När vi nu sammanfattar 2022 är det ett år som började förvånansvärt starkt med en stark tillväxt eldad på av post-covid rekylen. Men i slutet av året gjorde en begynnande lågkonjunktur entré. Rysslands…
Medietrender Q3 2022
Publicerad: 30 november 2022 | Effektrapporter
Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…
Communication that creates effect!
Publicerad: 23 november 2022 | Effektrapporter
Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…
Kommunikation som ger effekt!
Publicerad: 10 november 2022 | Rapporter
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.
Delrapport: Skapar kreativ reklam mer effekt?
Publicerad: 12 september 2022 | Effektrapporter
Tillsammans med NoA Consulting har vi de första resultaten från den första rapporten i vår långsiktiga forskningssatsning om framgångsfaktorer för effekt. Sedan 2020 har 100-wattaren ett nytt tävlingsformulär som ger oss unika möjligheter…
Medietrender Sverige Q2 2022
Publicerad: 6 september 2022 | Effektrapporter
Andra kvartalet 2022 ser fortsatt starka siffror men betydligt lägre än tidigare. Medieinvesteringarna ökade med 10 procent, men rensat för inflationen blir det 2 procent. Annonsvolymerna har bromsat in samtidigt som mediekonsumtionen ger…
Allmänheten om reklam Q2 2022
Publicerad: 25 augusti 2022 | Effektrapporter
Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer. Svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och därmed reklamfrekvensen - ökar.För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan på…
Medietrender Sverige Q1 2022
Publicerad: 24 maj 2022 | Effektrapporter
I början av 2022 trodde vi att alla negativa effekter av Covid skulle klinga av och marknaden skulle återgå till en mer normal utveckling. Rysslands invasion av Ukraina ändrade dock på utsikterna för…
Medietrender Sverige 2021 Q4 & helår
Publicerad: 9 mars 2022 | Rapporter
Under 2020 stängdes många delar av samhället ned på grund av den pågående pandemin och utsikten för mediemarknaden var blandad, annonseringen föll medan konsumtionen hemma i Sverige ökade. Annonseringen under 2021 slutade på…
Kvartalsrapport Medietrender Q3 2021
Publicerad: 18 november 2021 | Rapporter
Reklammarknaden på fortsatt återhämtning. Pandemin som slog till med full kraft mot reklamen under det andra kvartalet 2020. Dessa låga jämförelsetal gjorde att vi såg en rekordstark återhämtning under det andra kvartalet i…
Marknadsrapporten 2021
Publicerad: 13 oktober 2021 | Kunskap
Sveriges Annonsörer jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor. I år…
Varumärkesbyggande i obalans
Publicerad: 6 september 2021 | Rapporter
En rapport om svenska företagsledningars syn på marknadsföring som bygger starka varumärken och lönsam tillväxt. Åtta av tio företagsledare anser att ett starkt varumärke behövs för att skapa tillväxt, lönsamhet och attrahera nya…