Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer tillsammans med KOMM, Sveriges Mediebyråer och Swedma EFFDay. På EFFDay samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.
Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt, både i Sverige och stora delar av världen. Den nedåtgående trenden har pågått i över tio år. Att tydligt kunna visa effekten av reklam och marknadsföringsinvesteringar är ett av marknadsförarens viktigaste uppdrag. Det är kritiskt för att vi ska uppnå våra mål i form av ökat förtroende eller högre lönsamhet. Vi ser också att reklamtröttheten har parkerat sig på en oroväckande hög nivå, förtroendet för marknadsföring minskar. Detta påverkar företags lönsamhet, tillväxt och konkurrenskraft – och i förlängningen hela samhällsekonomin – negativt. Genom EFFDay har vi sedan 2020 på allvar börjat prata om effektfrågan och hur vi vänder utvecklingen.
EFFDay 2024 – tack för i år!
Tack till dig som var med på årets EFFDay som besökare, partner eller talare. Det blev en fantastisk dag.
Se EFFDay 2024 på 3 minuter
Se EFFDay 2024 i bilder
Sagt om EFFDay
”Överlag bra och inspirerande innehåll. Lagom tempo och grym moderator. Bra tid till mingel i pauserna.”
”Fantastiskt bra uppstyrt! Imponerande och kul med så många gäster, relevant och intressant program, trevlig lokal och god mat.”
”Härlig lokal som gjorde att det fanns mycket ljus och luft i rummet! Bra upplägg med pauser och tidsspann för föreläsare.”
”Överlag bra. Det mesta har man hört förut men jag älskar repetition och man blir alltid påmind om några saker och får lite nya perspektiv på sådant men hört förut.”
”Bra blandning av talare med varierande grand av konkretisering och teori.”
89 % av besökarna kan tänka sig att delta på EFFDay igen
88 % av besökarna skulle rekommendera EFFDay till en vän/kollega
”Det är såklart tufft att sammanfatta så mycket kunskap, insikter och inspiration från en dag men det jag verkligen har tagit med mig är att grunden i att skapa effekt börjar med att verkligen förstå vad som skapar ett starkt varumärke, en meningsfull differentiering och att kreativ kommunikation skapar större effekt. Att bygga starka varumärken inte är målet utan ett medel för att bygga starka och långsiktigt hållbara företag då starka varumärken är lika med lönsamma varumärken. Och det gäller även i tider av kris. Och vi är alla överväldigade över all positiv feedback vi har fått och längtar redan till september nästa år.”
Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer.