Branschinitiativ Effekt
Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt. Inte bara i Sverige, utan över stora delar av världen. Den nedåtgående trenden har pågått i över tio år. Vi ser också att förtroendet för reklam och marknadsföring hos konsumenter minskar. Detta påverkar företags lönsamhet, tillväxt och konkurrenskraft – och i förlängningen hela samhällsekonomin – negativt. Att tydligt kunna visa effekten av reklam och marknadsföringsinvesteringar är ett av marknadsförarens viktigaste uppdrag. Det är kritiskt för att vi ska uppnå våra mål i form av ökat förtroende eller högre lönsamhet.
Nu vänder vi den negativa utvecklingen!
2020 startade Sveriges Annonsörer det vi kallar Effektinitiativet. Här samlas köpare av marknadsföring, experter, forskare, byråer och medier för att driva och synliggöra effektfrågan. Arbetet består i att ta fram fakta och utbildningsmaterial samt utveckla de verktyg som behövs för att marknadsföring ska betraktas och utvärderas som en investering i lönsam tillväxt. Sedan start har initiativet utvecklat effektguiderna Snacka om effekt!, släppt flera rapporter och framför allt utvecklat en ny branschstandard, Effektsystemet med tillhörande certifiering. Vi fortsätter driva Effektinitiativet med fokus på hur man skapar effekt, fakta och analyser från 100-wattaren samt vidareutveckling av guider och annan vägledning.
Därför engagerar vi oss i Effektinitiativet!
Tobias Clewemar från Telenor, Nicole Kavander från Another State, Linus Almkvist från Ramboll och Niklas Bondesson, Stockholms Universitet är några av dem som valt att engagera sig i Effektinitiativet.
Här ger de sin syn på varför initiativet behövs, och vad de hoppas att det ska leda till.
Effektkommittén – arbetsgrupper
Effektinitiativet är organiserat i en kommitté med fyra arbetsgrupper. I kommittén beslutar vi om inriktningen, projektplan och prioriteringen av aktiviteter på en övergripande nivå. I arbetsgrupperna konkretiseras och genomförs aktiviteter, antingen av gruppmedlemmarna eller i samarbete med utvalda resurser.
Strategi
Louise von Gussich, Nordea
Jerker Winther, Åkestam Holst
Niklas Bondesson, Stockholms Universitet och NoA Consulting
David Khabbazi, The Social Few
Ulf Berlin, Silver
Kaj Johansson, Kapero
Mäta & följa upp
Mats Rönne, OffPist Management
Peter Bryngelson, Swedbank
Caroline Rudbeck, CJR Communication
Stina Liljekvist, Skandia
Anders Rynnel, Apoteket
Cecilia Perlind, Kantar Sifo
Cecilia Claesson, JCDecaux
Robert Beatus, Nepa
Ieva Englund, Novus
Kompetenslyft & utbildningsprogram
Karin Grohman, Sveriges Annonsörer
Linda Nilsson, KOMM
Nicole Kavander, All of Us
Daniel Collin, Coach my brain
Implementering
Tobias Clewemar, Storytel
Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer
Linus Almqvist, Södra
Neda Kanni, ICA
Jimmy Rodhelind, Jung Relations
Max Apéria, Byråvalsrådgivare Sveriges Annonsörer
Martin Gustafsson, Stockholmsmässan
Kreativitet & reklammiljöer
Håkan Löfgren, Google
Johan Bryngelson, Swedbank
Malin Häger, TV4
Sara Forsberg, Aller Media
Love Bing, FHWL
Johnny Strömgren, Bauer Media
Daniel Sjöstrand, Forsman & Bodenfors
Med reservation för eventuella ändringar
Partners i initiativet:


