Cross Media Measurement-certifiering
– varför det är viktigt att certifiera sig?

I Sverige investeras det drygt 80 miljarder kronor i marknadskommunikation varav 46 miljarder är medieinvesteringar. Det finns många mediekanaler och plattformar att välja på när man köper sina annonsexponeringar. Alla kanaler har olika benämningar på vad som man kan planera och vad som faktiskt köps och levereras.

Detta har skapat en stor förvirring om vad man köper och vad som levereras, beräknas annonsleveranser på personer, eller konton eller devices/appar och webbläsare?

För att skapa ordning och reda med tydliga gemensamma definitioner och standarder har Sveriges Annonsörer samlat flera stora annonsörer och viktiga branschorgan i vårt Cross Media Measurement-initiativ för att reda ut vad som köps och levereras när man köper annonser i olika medier, kanaler och plattformar.

Vi har skapat en unik modell – The Advertising Value Chain – som tydligt visar var annonser kan köpas och levereras så att man ska kunna värdera sina köp och leveranser på ett korrekt sätt. Modellen visar vad som går att jämföra samt skapar en förståelse att annonsleveransen skiljer sig mellan personer, konton eller devices/appar och webbläsare och att dessa inte går att jämföra mellan varandra.

Med vår Cross Media Measurement-certifiering kan alla som köper, förmedlar och säljer annonsexponeringar ha ett gemensamt språk för vad som köps och levereras. Med en standard för köp och leveranser av annonser skapar vi en bättre och tydligare marknad med gemensamma definitioner och en vokabulär med en klar tydlighet där köpare, förmedlare av medier, kanaler och plattformar enas om köp och leveranser av annonser.

Genom att certifiera dig i Cross Media Measurement blir du en bättre köpare, förmedlare eller säljare av media och annonser med större förståelse för annonsmarknaden genom att förstå skillnaden mellan olika mätningar.

Du kan certifiera dig på individnivå i vår plattform Campus Online och det går också bra att boka en företagscertifiering för alla i teamet. Nedan kan du boka din certifiering eller skicka en intresseanmälan för företagscertifiering.

BLI CERTIFIERAD MEDIEKÖPARE

Certifiera dig digitalt

Du certifierar dig digitalt i Cross Media Measurement, när det passar dig, via Campus Marketing Online. Från det datum du anmäler dig har du tillgång till materialet i tre månader.

FÖRETAGSCERTIFIERING

Företagscertifiering

Det finns också möjlighet att certifiera ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt möte hos er eller ett digitalt möte via t.ex. Teams.

0
Certifierade företag just nu
0
Certifierade personer just nu

Certifierade företag

Med vår Cross Media Measurement-certifiering kan alla som köper, förmedlar och säljer annonsexponeringar ha ett gemensamt språk för vad som köps och levereras.

Genom att certifiera företaget i Cross Media Measurement blir ni bättre köpare, förmedlare eller säljare av media och annonser med större förståelse för annonsmarknaden genom att förstå skillnaden mellan olika mätningar.

Exempel på certifierade företag:

Adlibris
Arbetsförmedlingen
Cirkle K
Handelsbanken
ICA
Kantar
Kry
Svenska Spel
TV4
Vattenfall
Åhléns

Cross Media Measurement-certifierade företag

Adlibris
AdOn
AMF
Arbetsförmedlingen
Besqab
Brons Media
Cirkle K
Context Media
Credentia
Disney
Folkspel
Försäkringskassan
Goodyear Sverige
Handelsbanken
Hear
IAB Sverige
ICA
IPG Mediabrands
JCDecaux
JM
Kantar
Kommunal
Kry
Lantmännen
Leos lekland
Ocean Outdoor
OKQ8
Pizzahut
Plan International
Riksbyggen
RN Nordic
Samsung
Skellefteåkraft
Stockholmsmässan
Storytel
Swedbank
Svenska Spel
Sverige för UNHCR
Sveriges Annonsörer
Synsam
Taxi Stockholm
TBS
Tele2
Telia
The Walt Disney Company
TU
TV4
Unionen
Vattenfall
Xtreme
Yamaha Motors
Åhléns

Se vårt inspelade webinar!

Hör projektgruppen berätta om arbetet och innebörden av verktygen The Advertising Value Chain , Fact sheets och Audit-rapporten.

Fler certifieringar

Vi erbjuder även certifiering i Effektsystemet. Både för individer och företag. Läs mer och se hur många som redan effektcertifierat sig.