Certifiera dig digitalt i Effektsystemet
– när det passar dig

Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt.

För att verkligen ska kunna öka effekten av marknadskommunikation är det viktigt att alla parter pratar samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – företagsledningar, marknadsförare, byråer, medier.

Certifiera dig digitalt i Cross Media Measurement – när det passar dig

Det finns många mediekanaler och plattformar att välja på när man köper sina annonsexponeringar. Alla kanaler har olika benämningar på vad som man kan planera och vad som faktiskt köps och levereras. Det skapar stor förvirring om vad man köper och vad som levereras. Beräknas annonsleveranser på personer, eller konton eller devices/appar och webbläsare?

För att skapa ordning och reda med tydliga gemensamma definitioner och standarder har Sveriges Annonsörer driver Cross Media Measurement-initiativet för att reda ut vad som köps och levereras i olika medier, kanaler och plattformar.

Vi erbjuder även företagscertifieringar, läs mer här

Certifiera dig inom digital marknadsjuridik

I den digitala miljön uppstår ständigt nya marknadsföringsmöjligheter och det är inte alltid lätt att som annonsör veta vad man får och inte får göra på nätet. För att reda ut vissa oklarheter och förtydliga vad som gäller dyker våra jurister bland annat ner i följande frågeställningar:

  • Var går gränsen mellan reklam och information?
  • Vem ska reklammarkera blogginlägg som visar sig vara reklam?
  • Vad måste vi tänka på när det gäller tävlingar i sociala medier?
  • Hur får vi åberopa tester och undersökningar i reklam?
  • Vad får vi göra vi med de personuppgifter vi samlar in?
  • Är det fritt att ”låna” bilder och illustrationer på nätet?
  • Vem äger rättigheterna till det som publiceras på Facebook och Instagram?

KOmmande aktiviteter

Ny rapport: ANA Programmatic Study

Online
I detta webinar får du en inblick i en helt ny rapport från ANA – Association of National Advertisers – som visar hur transparensen och effektiveten är i programmatisk annonshandel.

Kurs: Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

Online
Den officiella kursen om ICC:s nya miljö- och klimatriktlinjer. Vad utgör ett miljö- och klimatpåstående? Hur får de användas i marknadskommunikation? Vad är riskerna med användning av miljö- och klimatpåståenden? Hur använder man…

Göteborg: Kreativ Lunch med Polestar & Länsförsäkringar

Tillsammans med vår partner JCDecaux bjuder vi in till en kreativ lunch i centrala Göteborg. Kom förbi och mingla med branschkollegor och inspireras av två spännande case.

Nätverk Juridik: Nya regler för marknadsföring med miljöpåståenden

Online
Den här nätverksträffen vänder sig till dig som jobbar som jurist på ett av våra medlemsföretag och vill dela med dig av dina erfarenheter inom marknadsjuridik till kollegor i branschen. Den här gången…

Nyheter i medlemskapet 2024 – en kompass till ökad effekt!

Online
I detta webinar får du veta allt om medlemskapet i Sveriges Annonsörer och de senaste nyheterna. Vi kommer prata om allt från utbildningar till rådgivning och nätverk.

Campus Marketing Program: Generativ AI för marknadsförare

Passa på att utbilda dig i vår! Vårt AI program för marknadsförare under två halvdagar är exklusivt för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Kursansvarig för utbildningen är Fredrik Holmén.

Certifiering: Effektsystemet 2.0 10 april

Online
Effektcertifiering för dig som inte redan är certifierad. Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt.

”The secrets behind ideas that work” – 5 hemligheter bakom prisbelönt reklam

Tillsammans med vår partner Kantar kommer vi presentera delar av rapporten ”The secrets behind ideas that works” som bygger på lärdomar från vinnande bidrag i Effie Awards Europe. Det blir en förmiddag med…

Certifiering: Marknadsföringsjuridik del 1

Online
Marknadsjuridisk utbildning. Dessa två utbildningstillfällen som ingår i medlemskapet vänder sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor, vi…

Members Camp tema Media & Digitalt

Members Camp är tillfället då medlemmar samlas för att tillsammans inspireras och utbyta erfarenheter. Hör mer om det fragmenterade medielandskapet, senaste nytt från Attention studie och intressanta medlemscase.

Certifiering: uppgradera till Effektsystemet 2.0 18 april

Online
För dig som redan är certifierad i Effektsystemet 1.0 erbjuder vi en kortare digital uppgradering på 1 1/2 timme där vi går igenom de förändringar som har gjorts i Effektsystemet.

Certifiering: Medieköpare 23 april

Online
Med vår Cross Media Measurement-certifiering kan alla som köper, förmedlar och säljer annonsexponeringar ha ett gemensamt språk för vad som köps och levereras. Genom att certifiera dig i Cross Media Measurement blir du…

Certifiering: Marknadsföringsjuridik del 2

Online
Certifiering i marknadsföringsjuridik sker vid två tillfällen och ingår i medlemskapet. Certifieringen vänder sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och…

Nyheter i medlemskapet 2024 – en kompass till ökad effekt!

Online
I detta webinar får du veta allt om medlemskapet i Sveriges Annonsörer och de senaste nyheterna. Vi kommer prata om allt från utbildningar till rådgivning och nätverk.

Campus Marketing Program: B2B Marketing med Malin Sjöman & Mats Rönne

Passa på att utbilda dig i höst! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Marketing Program: Generativ AI för marknadsförare

Passa på att utbilda dig i höst! Vårt AI program för marknadsförare under två halvdagar är exklusivt för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Kursansvarig för utbildningen är Sara Öhman.

Campus Marketing Program: Generativ AI för marknadsförare

Passa på att utbilda dig i höst! Vårt AI program för marknadsförare under två halvdagar är exklusivt för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Kursansvarig för utbildningen är Fredrik Holmén.

Campus Marketing Program: Varumärkesstrategi med Erik Modig

Passa på att utbilda dig i höst! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Digital certifiering i Effektsystemet 2.0 – när det passar dig

Online
Här har du möjlighet att certifiera dig digitalt i Effektsystemet 2.0. Registrera och certifiera dig när det passar dig bäst under året. Certifieringen innehåller åtta filmer med Hanna Riberdahl och Mats Rönne och…

Digital uppgradering till Effektsystemet 2.0 – när det passar dig

Online
Nyhet! Nu kan du som redan är Effektcertifieriad uppgradera dina kunskaper till Effektsystemet 2.0. Uppdateringen är digital och innehåller åtta kortare filmer med Hanna Riberdahl och Mats Rönne som avslutas med ett test.…

Utbildning: Ta del av 25 mikrokurser via Campus Marketing Online

Online
Från och med 2024 ingår Campus Marketing Online i medlemskapet för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Ta del av 25 unika mikrokurser via Campus Marketing Online. Du gör dem digitalt när det passar dig!

Digital certifiering till Medieköpare – när det passar dig

Online
Nu har du möjlighet att certifiera dig digitalt i Cross Media Measurement via Campus Online. Registrera och certifiera dig när det passar dig bäst under året. Certifieringen innehåller tio filmer med Fredrik Hallberg,…

Undrar du över något?

Kontakta oss gärna. Vi ser fram emot din fråga.