Certifiera dig digitalt i Effektsystemet
– när det passar dig
Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt.
För att verkligen ska kunna öka effekten av marknadskommunikation är det viktigt att alla parter pratar samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – företagsledningar, marknadsförare, byråer, medier.
Certifiera dig digitalt i Cross Media Measurement – när det passar dig
Det finns många mediekanaler och plattformar att välja på när man köper sina annonsexponeringar. Alla kanaler har olika benämningar på vad som man kan planera och vad som faktiskt köps och levereras. Det skapar stor förvirring om vad man köper och vad som levereras. Beräknas annonsleveranser på personer, eller konton eller devices/appar och webbläsare?
För att skapa ordning och reda med tydliga gemensamma definitioner och standarder har Sveriges Annonsörer driver Cross Media Measurement-initiativet för att reda ut vad som köps och levereras i olika medier, kanaler och plattformar.
Vi erbjuder även företagscertifieringar, läs mer här
Certifiera dig inom digital marknadsjuridik
I den digitala miljön uppstår ständigt nya marknadsföringsmöjligheter och det är inte alltid lätt att som annonsör veta vad man får och inte får göra på nätet. För att reda ut vissa oklarheter och förtydliga vad som gäller dyker våra jurister bland annat ner i följande frågeställningar:
- Var går gränsen mellan reklam och information?
- Vem ska reklammarkera blogginlägg som visar sig vara reklam?
- Vad måste vi tänka på när det gäller tävlingar i sociala medier?
- Hur får vi åberopa tester och undersökningar i reklam?
- Vad får vi göra vi med de personuppgifter vi samlar in?
- Är det fritt att ”låna” bilder och illustrationer på nätet?
- Vem äger rättigheterna till det som publiceras på Facebook och Instagram?