Juridikcertifiering – varför är det viktigt att certifiera sig? 

Som marknadsförare finns det en mängd regler och lagar som du behöver känna till för att inte hamna snett. Du behöver inte vara expert på alla regelverk, men eftersom det är marknadsföraren som har det huvudsakliga ansvaret för sin marknadsföring, kan det spara både tid och pengar att ha en översiktlig bild av vilka regler som gäller. 

Sveriges Annonsörer har därför tagit fram och erbjuder medlemmar en gång i halvåret två olika certifieringar i marknadsföringsjuridik. Vår rekommendation är att den som vill skapa sig en övergripande bild deltar på båda tillfällena, men det är möjligt att endast certifiera sig i en del.  

Det behöver inte vara expert på regelverk, men eftersom det alltid är du som beställare som har det slutgiltiga ansvaret för ditt företags reklambudskap, kan det spara både tid och pengar att ha en översiktlig bild av vilka regler som gäller.

Om certifieringen 

De två certifieringsutbildningarna inkommer att hållas digitalt via Zoom. Efter certifieringsutbildningen får du tillgång till ett digital test. När du klarat testet är du certifierad och erhåller ett certifikat tillhörande den certifieringsutbildning du klarat. Juridikcertifieringarna ingår i medlemskapet.

Certifiering del 1 – Allmän marknadsföringsjuridik 

Under del 1 går vi igenom de allmänna reglerna för marknadsföring, framför allt utifrån reglerna i marknadsföringslagen. Du som deltar på utbildningen kommer bland annat att lära dig om  

  • gränsdragningen mellan reklam och yttrandefrihet 
  • vilseledande marknadsföring  
  • influencer marketing 
  • marknadsföring med miljöpåståenden  
  • regler för prisinformation och kampanjer 
  • tävlingar- och reklamlotterier 
  • etik och självreglering 
  • samt mycket annat 

Certifiering del 2 – Immaterialrätt och dataskydd 

Under del 2 går vi igenom de grundläggande regler som marknadsförare behöver kunna när det kommer till immaterialrätt och dataskydd. Du som deltar på utbildningen kommer bland annat att lära dig om  

  • GDPR utifrån en marknadsförares perspektiv 
  • regler för cookies, pixlar och andra spårningstekniker 
  • integritetsreglerna i lagen om namn och bild i reklam 
  • reglerna för direktreklam i marknadsföringslagen 
  • viktiga regler inom immaterialrätten så som exempelvis upphovsrätt och varumärkesrätt 
  • Samt mycket annat, däribland hur ovanstående förhåller sig till generativ AI 

Via vår utbildningsplattform Campus Marketing Online kan du även gå en mängd mikrokurser inom marknadsjuridik.

Undvik fallgropar – använd våra mallar, avtal & rekommendationer

Underlätta ditt arbete genom att använda vårt material vid pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal.