Brand Safety och Brand Suitability är viktiga frågor för annonsörer när man skall annonsera på digitala plattformar, det vill säga sociala medier och online-video tjänster.
Eftersom plattformarna inte har någon ansvarig utgivare som granskar inlägg innan de läggs upp har man skapat ramverk för användare gällande vad som är lämpligt eller olämpligt att publicera på plattformen. Bryter man mot dessa regler tas inläggen efterhand bort från respektive plattform eftersom de inte följer plattformens Brand Safety-regelverk. Detta för att annonsörer skall kunna känna sig trygga att deras varumärke inte exponeras i samband med desinformation och olagligt eller kränkande innehåll.
Som annonsör kan man även anpassa annonsernas placering utifrån varumärkets kärnvärden för att visas i anslutning till inlägg som passar varumärket, likaså filtrera bort annonsplaceringar som inte anses passa varumärkets värderingar.
Kort beskrivning av Brand Safety och Brand Suitability
Brand Safety handlar om att varumärken inte vill exponera sina annonser i anslutning till olämpligt innehåll, plattformarna har ett ansvar att rensa alla inlägg som är olämpliga.
Brand Suitability handlar om att varumärken ska kunna filtrera och anpassa att annonser hamnar i en kontext som man vill synas i.
Varför är det viktigt?
Det finns ett växande problem med skadligt innehåll på digitala plattformar, något som skapar stor otrygghet, inte minst bland annonsörer som köper reklamutrymme och därmed finansierar innehållet. Med skadligt innehåll menas exempelvis våld, vapen, mobbning, trakasserier, desinformation och nakenhet. För att motverka utvecklingen startade därför den globala annonsörsorganisationen WFA, initiativet GARM (Global Alliance for Responsible Media) 2019. Genom ett historiskt samarbete mellan globala annonsörer och plattformar som Facebook, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitch och Twitter har man utvecklat ett gemensamt universellt ramverk för att styra och filtrera var deras varumärken exponeras på respektive plattform med en gemensam standard, GARM Brand Safety Floor + Suitability Framework. Det här förbättrar transparens och trygghet vid annonsköp gällande Brand Safety. Trots att GARM nu lagts ner är förhoppningen att ramverket kommer att efterlevas.
Inom Brand Safety och GARM har det tagits fram material som underlättar ditt arbete:
Vill du engagera dig i arbetsgruppen Brand Safety?
Kontakta medieexpert Peter Mackhé, [email protected].