Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer.

The analysis in this report is based on the entries to the 100 Watts effectiveness award in 2020 and 2021.


The 100 Watts has been run by Sveriges Annonsörer since 1990 and rewards communication programs that have generated demonstrable effects for the advertiser. More information about the 100 Watts competition can be found at 100wattaren.se.


We have included all entries that have been deemed complete in the first round of the competition. This has given us a total of 189 entries for the analysis.
Some entries have been entered into several categories and therefore appear several times in the database, based on exactly the same data. In order to avoid that these entries skew the analysis we have limited these entries to one category. The category used has been the one where the entry received the highest score from the jurors.

The report generate 6 tips for marketing communications that generate effect.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Medietrender Q3 2022

Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…

Riktlinjer för Positiv Påverkan

Ladda ner riktlinjer för positiv påverkan. Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets.

GARM Nordic: TikTok, Meta, Google och WFA pratar om arbetet mot skadligt innehåll på digitala plattformar

Genom ett historiskt samarbete mellan globala annonsörer och de största digitala plattformarna Meta, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitch och Twitter har man utvecklat ett gemensamt universellt ramverk för att styra var deras varumärken exponeras…

Månadens Case: Skandia

Istället för att fokusera på tjänstepension valde Skandia att kommunicera sin förebyggande hälsoförsäkring. Det resulterade i rekord i kundleads och en 50-wattare. Och deras pensionskunder är landets mest nöjda.
Fler artiklar