Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer.

The analysis in this report is based on the entries to the 100 Watts effectiveness award in 2020 and 2021.


The 100 Watts has been run by Sveriges Annonsörer since 1990 and rewards communication programs that have generated demonstrable effects for the advertiser. More information about the 100 Watts competition can be found at 100wattaren.se.


We have included all entries that have been deemed complete in the first round of the competition. This has given us a total of 189 entries for the analysis.
Some entries have been entered into several categories and therefore appear several times in the database, based on exactly the same data. In order to avoid that these entries skew the analysis we have limited these entries to one category. The category used has been the one where the entry received the highest score from the jurors.

The report generate 6 tips for marketing communications that generate effect.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…
Fler artiklar