Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer

Svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och därmed reklamfrekvensen – ökar. För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan på varumärket. Det visar Sveriges annonsörer och Novus årligt återkommande rapport om svenskarnas inställning till reklam. Under pandemin, då investeringarna i reklam minskade drastiskt, var betydligt färre negativt inställda till reklam (49%). I årets mätning har den siffran ökat till 55 procent och andelen som är ”mycket negativa” ligger återigen på toppnotering (21 %). Samtidigt ökar andelen positiva till reklam för första gången sedan 2018.

Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus undersökt svenska folkets inställning till reklam de senaste 15 åren. I årets mätning syns återigen en hög notering med 55 procent som ogillar reklam, vilket kan jämföras med 58 procent 2020 och trendbrottet 2021 då 49 procent var negativt inställda. En av de viktigaste anledningarna är att det är för mycket reklam.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

I verktygslådan inför 2023

När konjunkturen viker och konsumenterna får snävare ekonomiska ramar, väcks nya frågor för marknadsförare om hur de ska agera. Fler än tidigare har dock tagit till sig den kunskap som tidigare lågkonjunkturer givit.

Nu är det dags att jobba med P som i Pris

När lågkonjunkturen kommer måste marknadsförare bli mer affärsmässiga, arbeta med ekonometri och lära sig förstå priset som marknadsföringsverktyg. Les Binet beskrev nyligen i ett webbinarium hur man bör tänka.

Viktigare vara minnesvärd än klickbar

B2B-kunder är sällan på marknaden för köp. Det innebär att det är minst lika viktigt att skapa mental tillgänglighet för marknadsförare inom B2B som för deras kollegor inom B2C.

Månadens Case: Telia ”Gör det enklare att vara småföretagare”

Mitt i pandemikrisen lyckades Telia kommunicera helhetslösningar och rådgivning till småföretagen på ett sätt som skapade mer emotionell koppling till varumärket. Det lyckades så bra att Telia belönades med 100-watt i kategorin Företag…
Fler artiklar