Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har för tredje året i rad tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen baseras på bidrag som tävlat i 100-wattaren. Resultatet visar bland annat att varumärken bör ta ut sina kampanjer i flera kanaler, men inte för många – och kampanjer som innehåller 40–70 procent varumärkesbyggande ger mest effekt.


Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren. Resultatet sammanställs i en rapport, med syfte att inspirera marknadsförare och varumärken. Samt sprida och fördjupa kunskapen kring vad som ger bäst effekt. Årets rapport är baserad på analyser av 307 bidrag i 100-wattaren, från åren 2020 till 2022.


En av de tydligaste insikterna från årets undersökning är vikten av att tänka bredd, både vad gäller kanalval och i fördelningen mellan varumärkesbygge och aktivering. Störst effekt har uppmätts hos kampanjer som använder 4 till 9 kanaler, använder man fler än 10 kanaler avtar effekten. Vid en varumärkeskampanj ökar effekten av den om man bygger in en del aktivering. Den insikten känns förmodligen igen hos många som 60:40 regeln, från IPAs rapport ”The Long and the Short of it” från 2013. Genom den här studien finns nu konkreta, svenska exempel på att regeln stämmer.

Läs mer genom att ladda ner rapporten.

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du även möjlighet att lyssna på Niklas Bondessons uppskattade webinar om rapporten här

Rapporten finns även på engelska, ladda ner den här.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Effective Communication! 2024

Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…

Kommunikation som ger effekt! 2024

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till…

Medietrender Q2 2024

Det andra kvartalet 2024 speglades av både ett fotbolls EM och förberedelserna inför ett sommar OS. Något som avspeglas i medieinvesteringarna. Tillsammans med ett konjunkturläge som blir allt bättre, om än ingen riktig…

Medietrender Q1 2024

Stark start på 2024 för mediemarknaden Efter fyra kvartal med vikande investeringar på mediemarknaden syntes en ljusglimt i slutet av 2023 och det första kvartalet 2024 visar återigen tillväxt. Medieinvesteringarna netto ökade med…
Fler artiklar