MarknadsAvdelningen ’23

roller | organisation | ansvar

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler, innehåll och antalet specialister ökar. Men det saknas en gemensam helhetsbild i vilket värde man bidrar med till företaget och det finns potential för att förbättra effektiviteten. Det och flera andra förbättringsområden visar Sveriges Annonsörer och Kaperos rapport MarknadsAvdelningen ´23 som har undersökt marknadsavdelningarnas roll och ansvar i företagen idag. Undersökningen inkluderar både B2B – och B2C-bolag med en omsättning på mer än 500 miljoner kronor och de som deltagit i undersökningen innefattar marknadschefer, VDar och säljchefer, samt projektledare från reklam- och mediebyråer.   

Rapporten visar att marknadsavdelningens aktiviteter ökar och många jobbar väldigt mycket, men endast fyra procent av marknadscheferna upplever att de arbetar effektivt. Några områden sticker ut:  

Resurser och processer 

  • Marknadsavdelningarna är organiserade i silos utifrån kanaler med många specilistroller med egna KPI:er men utmaningen är att få till kopplingen mot de övergripande målen och affärs- och marknadsföringsstrategierna.  
  • Vi har mer data än någonsin, men var tredje marknadschef upplever att det är svårt att få något konkret värde av det. Och närmare 40% av VD:ar och affärschefer ser svårigheter att få ut värdet av datan.  
  • Marknadsavdelningen har för många stakeholders som man behöver förankra med under arbetets gång, det tycker både marknadschefer och byråerna.  

Samarbeten 

  • Hälften av marknadscheferna upplever att relationen till säljavdelningen måste bli bättre. Fräst vad gäller gemensam målsättning, prioritering och planering.  
  • Marknadschefer och byråerna ser ett stort behov av att förbättra samarbetet. Drygt åtta av tio byråer upplever att marknadsavdelningens briefer är för dåliga och var fjärde byrå upplever att marknadsstrategin inte håller måttet. 

Affärsvärde 

  • Det finns en tydlig önskan från VD, affärschefer och byråer att marknadsavdelningen blir mer affärsorienterade. Internt på marknadsavdelningen finns en tydlig önskan om att bli bättre på att tillämpa data och skapa tydliga insikter.  
  • Rapporten visar att marknadsavdelningens främsta uppgift är att bygga varumärkeskänndom, men även att driva och stötta försäljningen. Trots det visar rapporten att marknadsteamet ofta arbetar med för många KPI:er som inte alltid går i linje med affärsområde och strategi.  

Ladda ner rapporten och läs mer om hur marknadsavdelningens roll och ansvar ser ut idag och vad vi ser är viktiga förbättringsområden för framtidens marknadsavdelning.

Relaterade artiklar

Kommunikation som ger effekt! 2024

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har sedan 2020 tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen 2024 baseras på drygt 400 bidrag som tävlat i 100-wattaren mellan 2020-2023.

Effective Communication! 2024

Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…

Så ser nyttan av reklam och kreativitet ut

På årets EFF Day talade Niklas Bondesson om varför man egentligen ska satsa pengar på reklam. Inom kort publiceras också en tredje rapport med hans insikter från Effektdatabasen. Denna gång med fokus på…

Förtroende och mandat är inte bara trevligt, utan nödvändigt

Nyfikenhet, passion och mandat är nödvändigt för att kunna arbeta framgångsrikt som marknadschef. Då kan man både arbeta långsiktigt och slå snabba puckar. Det framgick av Johanna Andréns samtal med Arvid Axland på…
Fler artiklar