Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst?
I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till det kreativa innehållet.
Det är självklart och välbelagt att kommunikationens innehåll påverkar effekten. Innehållet har mycket stor betydelse för vilket avtryck som lämnas i målgruppens huvud. När varumärken lyckas med innehållet skapas en hävstång som multiplicerar effekten av medieinvesteringen. Och tvärtom: stor budget och rätt kanaler räcker inte långt om innehållet är helt fel. Om det ignoreras eller missförstås, kopplas till helt fel varumärke eller bara skapar irritation hos målgruppen.
Vi vet också att kreativitet lönar sig och ger större effekter (se förra årets rapport), men kreativ kommunikation kan åstadkommas på många olika sätt. Med många olika typer av kreativa grepp. Till exempel humor, chock eller realism. Eller en catchy musikjingel. Vad som fungerar bäst beror givetvis på kontexten och på hur greppet används. Det går inte säga att en viss typ av innehåll alltid ger stor effekt, för alla varumärken i alla kategorier.
Samtidigt visar tidigare internationell forskning att det faktiskt finns vissa kreativa grepp som generellt sett verkar fungera bättre än andra. Som ökar chansen att lyckas. I den här rapporten vill vi bidra med svensk data till den forskningen och samtidigt guida svenska varumärken och byråer i hur de kan åstadkomma stor effekt. Genom att identifiera de kreativa grepp bland 100-wattarens alla bidrag som gett bäst effekt.
I rapporten fokuserar vi på ett antal kreativa grepp som studerats i tidigare forskning. Vi tittar på i vilken utsträckning de kreativa greppen används, hur användandet av grepp varierar med syfte och målgrupp, samt vilka kreativa grepp som har störst effekt på ett antal nyckelmått på kampanjeffekt. För att sätta resultaten i kontext kommer vi även att referera till och jämföra med den akademiska forskning som gjorts på området.