Finansdepartementet
Avdelningen för offentlig förvaltning
Konsumentenheten
103 33 Stockholm

Yttrande över promemorian Ändring i reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och har funnits sedan 1924. Sveriges Annonsörer är världens största annonsörorganisation och har idag cirka 550 medlemsföretag som tillsammans står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken.

Sveriges Annonsörer har inte fått nämnda promemoria som remissinstans, vilket vi finner anmärkningsvärt då alla eventuella ändringar i marknadsföringslagen torde beröra våra medlemmar. Sveriges Annonsörer vill dock oavsett detta lämna synpunkter på ovan nämnda promemoria och vill anföra följande.

Inledningsvis kan vi konstatera att aggressiv marknadsföring såsom den kommer uttryck i direktivet är ovanligt förekommande i Sverige. Att det är ovanligt förekommande torde även styrkas av i princip obefintlig rättspraxis. Enligt Sveriges Annonsörer är det emellertid inte negativt att det finns obefintlig praxis på området i och med att bestämmelsen varit i bruk under en tid eftersom det pekar på att det är ovanligt förekommande i praktiken.

Vad det gäller själva förslaget noterar vi att uppsåtsrekvisitet såsom det kommer till uttryck i direktivets lydelse artikel 9 c är borttaget i den förslagna 7 § 2 st p 2. Ett borttagande av uppsåtsrekvisitet innebär en breddning av vad som kan anses som aggressiv marknadsföring och leder enligt Sveriges Annonsörers uppfattning till en annan situation än vad som avsett enligt direktivet. Uppsåtet torde vara avgörande för om det är aggressiv marknadsföring eller inte eftersom en näringsidkare som är omedveten om ett missöde eller omständighet inte kan vara aggressiv.

Enligt Sveriges Annonsörer är det skillnad på att utnyttja ett speciellt missöde eller andra omständigheter som näringsidkaren känner och som är av sådan vikt att det försämrar en konsuments omdöme. Mot bakgrund av detta anser Sveriges Annonsörer att det svenska förslaget bör harmonisera med texten i direktivet för att på sätt fånga upp situationer där marknadsföringen är aggressiv.

Stockholm den 3 juli 2015

Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd

Relaterade artiklar

Remissyttrande – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23

Utredningen har presenterat ett förslag till ändring av 7 kap. 7 § alkohollagen med innebörden att fler medieformer framöver kommer att omfattas av informationskravet. Sveriges Annonsörer ställer sig generellt sett positiva till en…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp

Sveriges Annonsörer vill inledningsvis framhålla att vi generellt är positivt inställda till att konsumenten i marknadsföring av nya personbilar ges information om koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eftersom det hjälper konsumenten att göra mer medvetna…

Remissyttrande – betänkande av utredningen om upphovsrättens inskränkningar SOU 2024:4

Sveriges Annonsörer konstaterar att syftet med justeringen av lagrummet inte varit att ändra innebörden av den nuvarande regeln, utan att endast förtydliga dess innebörd. Som Sveriges Annonsörer uppfattar förslaget vill utredaren genom den…

Remissyttrande – kommissionens förslag om alternativ tvistlösning för konsumenter Fi2023/02829

Med syfte att modernisera och effektivisera den befintliga regleringen om alternativ tvistelösning introducerar EU-kommissionen regler som även medför att alternativ tvistelösning ska gälla för utomobligatoriska tvister.
Fler artiklar