EFFEKT

Cross Media Measurement & The Advertising Value Chain

Den 9 december 2021 lanserade vi den nya standarden för annonsvisningar ”The Advertising Value Chain” som tydligt visar var i värdekedjan annonserna har haft möjlighet att levereras och visas. Hör Peter Mackhé och…

Inspelade webinar: Medlemsstudie “Kundempati – varumärkenas bild jämfört med kundens”

Nu har du möjlighet att ta del av resultatet av den Kundempatistudie som Michael Dahl på Index House genomfört tillsammans med Sveriges Annonsörer under hösten 2021. Vi har undersökt hur väl varumärkenas egna…

Inspelade webinar: Rapport ”Varumärkesbyggande i obalans” om företagsledningars syn på marknadsföring

Åtta av tio företagsledare anser att ett starkt varumärke behövs för att skapa tillväxt, lönsamhet och attrahera nya medarbetare, och mer än varannan anser sig ha goda kunskaper om varumärkesbyggande. Men kunskaperna är…

Inspelade webinar: Varumärkesstrategi och vikten av att använda din data på rätt sätt

En varumärkesstrategi utan ett korrekt utförande är meningslös, ser du på din data på rätt sätt? Hör Björn Söderin och Daniel Åberg på DataCon berätta om hur man med hjälp av redan existerande…

Effektsystemet – En svensk branschstandard för att mäta effekt av marknadskommunikation

Som en del av Effektinitiativet har vi tagit fram en rekommenderad lista på de 36 viktigaste nyckeltalen för att visa vilka effekter som marknadskommunikationen skapar. Sammanställningen kan ses som en svensk branschstandard för…
Visa alla
Influencer marketing

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 4 juridik

I den fjärde och sista delen har vi bjudit in Maja Rogemyr och Charlotte Söderlund som är jurister på Konsumentverket för att prata om influencer marketing ur ett konsumentperspektiv, och, framför allt, hur…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 3 effekt

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 2 etik & ansvar

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer…

Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 1 juridik

I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudan gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide "Marknadsförarens guide till influencer…
Visa alla
DIGITAL ANNONSERING

Digital identitet i en värld utan 3e-parts cookies

Adform berättar under denna Learning Lunch om hur branschen redan börjat anpassa sig till övergången från 3e-parts till 1a-parts cookies/IDn. Vi kommer att gå igenom vad man behöver tänka på och hur man…

CRM räcker inte längre – här kommer Customer Data Platform CDP

För att lyckas med merförsäljning och korsförsäljning behöver du hantera många digitala kanaler som tex mejl, web, app, Facebook och Google. En lösning för att få hävstång på din kunddata är en Customer…

Brand safety och vikten av att synas i rätt annonsmiljö

Hör Mattias Spetz på Channel Factory berätta om vikten av att digitala annonser syns i rätt miljö och hur det direkt påverkar varumärket om annonserna hamnar bredvid olämpligt eller olagligt innehåll.

Sveriges Annonsörer pratar om 3e-parts cookies

Hör vår medieexpert Peter Mackhé och Michael Grimborg från vår styrelse när de gästade Schibsted Retail Hour den 6 maj 2021. Här kan du se hela programmet, ca 40 minuter in i sändningen…

Google: The messy middle – lär dig mer om den digitala köpprocessen

Carl Wåreus på Google delar med sig av den senaste researchen på området – The Messy Middle – där man har studerat flera hundratusen inköpsresor för att lära sig hur man som marknadsförare…

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 2

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.
Visa alla
WFA
Visa alla
Arkiv

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 1

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.

Kantars medieexpert pratar om vad som bygger effekt

I en artikel i Marketing Week presenterade Duncan Southgate, Global Brand Director, Media, Insights division på Kantar vad som bygger effekt och vilka skillnader det finns i marknadsförares tro och faktiskt utfall. Hör…

Hur K-Rauta fick fler besökare till butik genom digital kampanj

Hör David Olsson, Digital Marketing Manager på K-Rauta berätta om hur K-Rauta i Sverige med hjälp av Facebook och digitalt ODR lyckades driva besökare till butik och dessutom öka försäljningen.

Marknadsrapporten 2020

Som en del av Effektinitiativet har vi på Sveriges Annonsörer arbetat fram en ny årlig Marknadsrapport baserad på svar från våra medlemmar. Marknadsrapporten syftar till att ge en bild av marknadsförares situation, utmaningar,…

Barncancerfonden x Branding 2.0

Barncancerfonden och Garbergs berätta om hur satsningar på långsiktig varumärkesstrategi leder till stark varumärkespositionering och hög effekt på insamling trots utmanande tider och hög konkurrens.

“It’s 1st Party Time!” överlevnad i en värld utan 3e-parts cookies

Adform reder ut begreppen vad dessa förändringar innebär, hur branschen börjat förbereda sig och framtidsspaningar kring flytten från 3e-parts till 1a-parts cookies.

Podinar: Snacka om effekt – Svar på tal

I tredje avsnittet "Svar på tal" ger vi dig användbara svar för några vanliga frågor och påståenden om kommunikation som du kan stöta på internt. Ett samtal mellan Emma Widerberg, varumärkesstrateg på Pyramid…

Podinar: Snacka om effekt – Mäta och redovisa effekt

I andra avsnittet "Mäta och redovisa effekt" pratar Fredrik Hallberg, expert på kopplingen mellan digitalisering, marknadsföring och affärsutveckling, Mats Rönne, effektexpert och vår vd Hanna Riberdahl om hur man gör och vad ska…

Podinar: Snacka om effekt – den viktiga balansen

I första avsnittet "Den viktiga balansen" pratar Simone Westerberg från IPG Mediabrands, Mats Rönne, effekt- och varumärkesexpert och vår egen Hanna Riberdahl om den viktiga balansen mellan långsiktiga och kortsiktiga marknadsinsatser.

Marknadskommunikation har aldrig varit viktigare – så håller du fanan högt i krisen

Kommunikationsexperterna Arvid Axland och Mats Rönne delar med sig av sina bästa tips hur man kommunicerar i kristider. De går också igenom modeller och argument för att få med sig företagets ledning på…

IAB Gold Standard

IABs vd Charlotte Thür berättar om Gold Standard som lanserades i Sverige i november 2019. Golden Standard är ett branschsamarbete som ska skapa en bättre annonsmiljö via självreglering.

Förpackningsdesign och kommersiell effekt, funkar det?

Design som gör skillnad - vad är hemligheten? I en värld av allt mer likartade produkter blir varumärket och förpackningen avgörande för att kunna differentiera sig och driva försäljning både online och i…

Podinar del 3 – samtal med mediebyråer

I vårt tredje avsnitt samtalar vår vd Hanna Riberdahl om coronakrisen med tre erfarna mediepersoner. Christine Völcker på mediebyrån Vizeum, Urban Hilding på Hear samt Daniel Eriksson på AdOn Media (Daniel är även…

Världens första AI-föreläsning som alla förstår

Webinar med Jacob Andrén på Gullers Grupp som berättar om AI och vad man behöver tänka på för att komma igång.

Brand safety & suitability

Att säkerställa att man som annonsör investerar pengarna i säkra och passande miljöer har aldrig varit viktigare. Hör Björn Lindholm från IAS berättar om vikten av att synas med rätt budskap på rätt…

Vad gäller i coronatider? Juristerna berättar och ger svar

Hur agerar man i kristider? Våra jurister Tobias Eltell och Niklas Briselius hjälper dig att reda ut begreppen. Vad bör man göra och hur står man så stabilt som möjligt.

Podinar del 2 – samtal om marknadsföring i coronatider

I del två har vi med oss tre seniora experter inom marknadsföring som delar med sig av kloka tankar och inspirerande exempel. Du hör Mats Rönne känd varumärkesexpert, Daniel Collin från reklambyrån Vinter…

Podinar del 1 – tre CMOs samtalar om marknadsföring i coronakrisen

Vi drabbas alla på olika sätt beroende på bransch. Michael Grimborg – Synsam, Stina Liljekvist – Skandia och Karl-Oskar Tjernström – Samsung delar i vårt första poddinar med sig av sina utmaningar, tankar…