Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i ytterligare 21 länder, granskat hur influencers efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.

Närmare 600 influencers inlägg har granskats varav 97% postade inlägg med kommersiellt innehåll men där alltså bara en av fem systematiskt redovisade att det var reklam. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: Många influerare slarvar med reklammarkering | Konsumentverket och EU-kommissionens pressmeddelande: Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) 

För dig som använder en influencer för marknadsföring, ta hjälp av vår guide som du som medlem kan ladda ner här: https://www.sverigesannonsorer.se/kunskap/guider/marknadsforarens-guide-till-influencer-marketing/ 

/Ulrika Wendt, jurist
[email protected]

Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer 100 år – hur allting började

Vi befinner oss i Sverige under mellankrigstiden. Regeringen har precis givit Radiotjänst monopol på alla radiosändningar i landet. Samtidigt ökar filmintresset hos gemene man. Ljudfilmen ska snart slå igenom och inleda det glada…

Sommarläsning! Facit från Cannes: kreativitet, långsiktighet, fokus och mångfald ger resultat

Det är förstås inte förvånande att kreativiteten var i centrum under Cannes Lions. Många av seminarierna pekade också tydligt på affärsresultaten av högkreativ reklam. För det handlar ju om att skapa effekt, underströk…

Träffa oss i Almedalen!

Almedalsveckan närmar sig med stormsteg! Sveriges Annonsörer är på plats under hela veckan för att prata om marknad- och kommunikationsbranschens viktigaste frågor.

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.
Fler artiklar