Pressmeddelande 12 april 2024

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna.

Inför arbetet under 2024 förstärks CommToAct när två nya branschorganisationer ansluter. Vi välkomnar SWEDMA, med vd Annette Tannerfeldt och Sveriges Kommunikatörer med vd och generalsekreterare Caroline Thunved. Det är med glädje vi ser att intresset för initiativet växer med nya initiativtagare och fler anslutna varumärken och byråer.

”CommToAct är det största hållbarhetsinitiativet i kommunikationsbranschen, med syfte att möta FN:s globala mål för en bättre värld. Vi vet att kommunikation driver förändring, och det är därför en självklarhet för Sveriges Kommunikatörer att vara en aktiv del i den omställning vi behöver göra” , säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare Sveriges Kommunikatörer.

CommToAct beviljades nyligen EU-stöd för att genomföra en omfattande kartläggning av kunskapsbehovet inom branschen kring frågor som rör miljö och klimat kopplat till kommunikation och marknadsföring. Det är ett tydligt kvitto på initiativets betydelse då endast två av sju ansökningar beviljades bidrag.

”Med EU-finansiering kommer vi kunna identifiera och adressera branschens mest akuta behov, vilket i sin tur kommer att forma framtida projekt”, säger Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer. 

CommToAct blir nu också ett gemensamt verksamhetsområde och Karin Grohman tillsätts som verksamhetsansvarig, vilket stärker mandatet CommToAct har för att forma en bransch i framkant av förändring och innovation. 
 
En viktig del för att lyckas driva denna komplexa fråga är våra partnerskap, de stärker CommToActs position som branschledande initiativtagare. 

”Genom samarbeten med AdnetZero, World Federation of Advertisers (WFA) och GARM Sustainability, är vi rustade att driva vår agenda för hållbarhet och ansvarstagande framåt. Dessa partnerskap ger oss inte bara en bredare plattform att verka från, utan också tillgång till värdefulla resurser och expertis”, säger Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct.
 
Besök CommToActs hemsida för att ta del av arbetet och se hur ditt företag kan bli en del av vår community för förändring.
 
 

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Grohman
Talesperson, CommToAct
[email protected]
0761-80 55 13

Relaterade artiklar

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala!

Den 8 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Kristian Luuk och Daniel Hallberg som leder…

100-wattaren 2023 – se alla nominerade bidrag

I år har 73 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.
Fler artiklar