Pressmeddelande 17 januari 2024

Den 8 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Kristian Luuk och Daniel Hallberg som leder galan i Stockholms stadshus.   

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och årets gala och prisutdelning går av stapeln den 8 februari i Stockholms stadshus. Vinnarna bland de 73 nominerade bidragen i tio kategorier kommer i år att utses under ledning av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg. Galakvällen bjuder på en unik feststämning i Blå hallen med trerättersmiddag och härlig underhållning.  

– Vi ser fram emot att hylla alla nominerade bidrag som har bevisat att de har skapat effekt och därmed bidrar till att göra verksamheter och företag framgångsrika. Något som är viktigare än någonsin och en fråga som hela branschen måste samlas kring i ännu högre utsträckning, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.  

– JCDecaux är stolt huvudsponsor till 100-wattaren och vi finslipar nu de sista detaljerna för att kvällen ska bli så makalös som möjligt för publiken. Vi ser verkligen fram emot att få hylla vinnarna i denna mycket prestigefyllda tävling, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux. 

Välkommen till en festfylld kväll för att hylla Sveriges mest effektfulla marknadskommunikation.  

Läs mer om tävlingen, de nominerade bidragen och juryn

Köp biljetter till årets gala!

Partners till 100-wattaren: JCDecaux, Bauer Media, YouTube och Kantar Marketplace
Produktionspartners: Online Voices, Awardly och TED Retorikstudio  

Vid frågor kontakta:
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer
0703-50 22 81
[email protected]

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Relaterade artiklar

Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport

En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna…

Ny granskning ska ge tydlighet och transparens för medieköp 

I slutet av 2021 startade Sveriges Annonsörer initiativet Cross Media Measurement och lanserade en nationell branschstandard, "The Advertising Value Chain", för att underlätta medieplanering och jämförelser. Nu påbörjas fas två, som syftar till…

Möt årets 100-wattsjury – en vecka kvar att tävla!

Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2024. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning och sista dag att tävla är 23 oktober. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt. 

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…
Fler artiklar