Pressmeddelande 7 december 2023

100-wattaren 2023 – se alla nominerade bidrag

I år har 73 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.

100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. 

Årets kunniga jury med medlemmar från marknadsföringsbranschen, har nominerat 73 tävlingsbidrag i år, fördelade på tio kategorier. Vilka som vinner och kammar hem watt presenteras på årets 100-wattsgala och prisutdelning torsdag den 8 februari 2024 i Stockholms stadshus. Du kan redan nu köpa biljetter till galan här

Nominerade bidrag i 100-wattaren 2023: 

Ideellt & Välgörenhet 

Warsalongen, War Child, Differ 
Varje dag drabbas ett barn av cancer, Barncancerfonden, Garbergs & Carat 
Ronald McDonald Hus Roblox, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
Inte levererat, Sverige för UNHCR, OKTO 
En dag för att orka flera, Min Stora Dag, Pool Kommunikationsbyrå 
Varje samtal räknas, Mind, Pool Kommunikationsbyrå 
Elstödet, Stockholms Stadsmission, TBWA Stockholm 

Employer Branding & Rekrytering 

The Impossible Statue, Sandvik Group, BBDO Nordics 
Så att du slipper bygga murar, Kriminalvården, Gullers Grupp 
Byggåret, Peab, Gullers Grupp 
Vilken karriär du än siktar på så börjar den hos oss, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Tillsammans växer vi från jord till bord, Lantmännen, NORD DDB/Keeparo 

Konsument 

Vad går du upp för?, Löfbergs, +1 Kommunikationsbyrå 
Familjen Jarny ställer om!, E.ON, BBDO Nordics 
Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
Matriket, Lidl, Garbergs 
Din Prisvakt, Prisjakt, Jung Relations 
Urban Miner, Elkjøp, NORD DDB Stockholm 
Deals stuck in time, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Ronald McDonald Hus Roblox, McDonald’s/Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
Industrial Emissions Face Mist, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Äh, nu tar vi helg!, Willys, NORD DDB Stockholm 
Happy Birthday from Earth, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
För Alla Dina Ritualer, Apohem, Save-Our-Souls/HowCom 
Bra sparat Sverige!, SBAB, SBAB Inhouse 
Rockabillies, Tre, Tre Creative Agency 
Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst NoA 
If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
Nu blir grönt en självklarhet, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
Bulle de Kanel, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA 

Samhälle & Opinion 

Ett renare Malmö, Malmö stad, BBDO Nordics 
Byggåret, Peab, Gullers Grupp 
Då och då räcker långt, Skånetrafiken, Infab 
ABSOLUT BOYCOTT, Cornucopia, Linda Iuta Fryxell, Johan Gustafsson & Johan Angantyr 
Det finaste du kan ge: ett nej, Systembolaget, NORD DDB Stockholm 
Sveriges godaste försvar, LRF, Tillsammans 
Lusseballen, Pressbyrån/Mustaschkampen, Åkestam Holst NoA 

Internationellt 

Pure Waste, SSAB, Forsman & Bodenfors 
Urban Miner, Elkjøp, NORD DDB Stockholm 
Industrial Emissions Face Mist, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Vehicle of change, Vattenfall/CAKE, NORD DDB Stockholm 
If hjälper mycket, If Skadeförsäkringar, Åkestam Holst NoA 
Journeys That Matter, SAS, Åkestam Holst NoA 

Strategisk Design 

Använd din röst, Malmö stad, BBDO Nordics 
Dramaten, Kungliga Dramatiska Teatern, Bold Scandinavia NoA 
Minecraft – The Bloctacular Franchise, Mojang Studios, Bold Scandinavia NoA 
SAS – Journeys That Matter, SAS, Bold Scandinavia NoA 
Picadeli – Food to go, Picadeli, JMWGolin 
Pharbio – Varumärkesidentitet, Pharbio, Silver 

Framsiktigt 

Shuffle Ticket, Live Nation & Luger, Forsman & Bodenfors 
Urban Miner, Elkjøp, NORD DDB Stockholm 
Deals stuck in time, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Ronald McDonald Hus Roblox, McDonald’s/Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
Dashboard Billboards, SKODA, NORD DDB Stockholm 
Bulle de Kanel, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA 

Företag 

REMONDIS – Ärligt talat, REMONDIS Sweden AB, DET 
100% molnkraft, helt enkelt, Xledger, DET 
Pure Waste, SSAB, Forsman & Bodenfors 
Easy-to-build School, Stora Enso, Forsman & Bodenfors 
Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktig 

Nu ställer vi om Sverige, kilowatt för kilowatt, E.ON, BBDO Nordics 
Henke & Shoulders, P&G, Jung Relations 
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Sjungande Hästar, ATG, Åkestam Holst NoA 
På väg till dig, PostNord, Åkestam Holst NoA 

100-fattaren 

Dude Diligence, Vinge, +1 Kommunikationsbyrå 
Då och då räcker långt, Skånetrafiken, Infab 
Länge Leve Jorden – Framtidens Jordbruk, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
Från solnedgång till soluppgång, Adidas, Obeya 
Rewilding Mode, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Swedbank ökar ungas intresse och kunskaper om ekonomi, Swedbank, Swedbank
Offerkoftan, Talita, Åkestam Holst NoA 

Läs mer om alla nominerade bidrag på 100-wattaren.se

För mer information: 

Ulrika Strallhofer
Eventansvarig, Sveriges Annonsörer
[email protected], 0703-50 22 81

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet, och syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Relaterade artiklar

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala!

Den 8 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Kristian Luuk och Daniel Hallberg som leder…
Fler artiklar