Konsumentverket publicerade tidigare i oktober ett rättsligt ställningstagande. Ställningstagandet rör den nya prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen som kom 2022. Med anledning av det har Konsumentverket gjort en översyn av sin vägledning om prisinformation. Vägledningen är nu uppdaterad och finns att läsa på Konsumentverkets webbplats

Konsumentverket genomförde under oktober och november en särskild granskning av efterlevnaden av prisnedsättningsregeln. Resultatet av granskningen har nu kommit och Konsumentverket konstaterar ett utbrett prisfusk hos e-handelsföretag. Enligt granskningen är det sju av tio e-handelsbolag som inte följer lagen när de lockar med sänkta priser. Som ett resultat av granskningen kommer Konsumentverket nu att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot bolag som brutit mot bestämmelser i prisinformationslagen och marknadsföringslagen. Sveriges Annonsörer kommer att ta del av granskningen och följa de pågående tillsynsärendena.  

Konsumentverkets pressmeddelande om resultet av granskningen kan läsas här

Granskningen kan läsas här

Har ni som medlemmar några frågor är ni varmt välkomna att kontakta oss.  

Ulrika Wendt, jurist 
[email protected] 

 
Jakob Rönnerbäck, jurist 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…

Konsumentverket riktar kritik mot marknadsföring om garanti 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutlåtelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…
Fler artiklar