Konsumentverket publicerade tidigare i oktober ett rättsligt ställningstagande. Ställningstagandet rör den nya prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen som kom 2022. Med anledning av det har Konsumentverket gjort en översyn av sin vägledning om prisinformation. Vägledningen är nu uppdaterad och finns att läsa på Konsumentverkets webbplats

Konsumentverket genomförde under oktober och november en särskild granskning av efterlevnaden av prisnedsättningsregeln. Resultatet av granskningen har nu kommit och Konsumentverket konstaterar ett utbrett prisfusk hos e-handelsföretag. Enligt granskningen är det sju av tio e-handelsbolag som inte följer lagen när de lockar med sänkta priser. Som ett resultat av granskningen kommer Konsumentverket nu att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot bolag som brutit mot bestämmelser i prisinformationslagen och marknadsföringslagen. Sveriges Annonsörer kommer att ta del av granskningen och följa de pågående tillsynsärendena.  

Konsumentverkets pressmeddelande om resultet av granskningen kan läsas här

Granskningen kan läsas här

Har ni som medlemmar några frågor är ni varmt välkomna att kontakta oss.  

Ulrika Wendt, jurist 
[email protected] 

 
Jakob Rönnerbäck, jurist 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar