Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…
Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Senaste nytt

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

5 frågor till vår nya jurist Ulrika Wendt

Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI där hon arbetat som jurist och public affairs.

”Nu får annonsörer bättre kontroll över sina medieinvesteringar”

Idag lanserar Cross Media Measurement-initiativet en svensk branschstandard som gör det lättare att jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden, ”The Advertising Value Chain”, ger total överblick över var,…
Arkiv

Okej att samarbeta med en influencer som gjort bort sig för fem år sedan?

Ett sätt att bli en tryggare köpare av influencersamarbeten är att prata mer om etik och ansvar. Därför ägnade vi det andra avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing åt att diskutera ett…

Är det marknadsföring även om vi ”bara” har skickat produkter till en influencer?

Juridiken runt influencer marketing kan kännas snårig, och våra jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell får ofta frågor från våra medlemmar om exempelvis reklammarkering, samarbetsavtal och vad som egentligen klassas som marknadsföring.

Sveriges Annonsörer söker vikarie till rollen som Medlems- & lojalitetsansvarig

Skulle du vara intresserad av att jobba med att aktivera och engagera medlemmar, men också övertyga potentiella medlemmar om fördelarna med ett medlemskap i Sveriges Annonsörer? Och dessutom vara med och utveckla våra…

Ny bok – Marknadsföringsrätt – rabatterat pris för Sveriges Annonsörers medlemmar!

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg. Boken behandlar marknadsföringsrättsliga frågor.

Nya Marknadsinsikter ute nu

Läs nya Marknadsinsikter av Carin Fredlund. Månadens Case är Apotek Hjärtat som vann hela 325 watt vid senaste 100-wattsgalan. Du får också viktiga insikter i hur du lyckas med innovation och breddning av…

Hanna Riberdahl mentor hos All of Us

Mentorprogram för din karriär, någon som håller upp dörren. När All of Us nu startar upp ett mentorsprogram som matchar sökande med en coach är vår vd Hanna Riberdahl en av mentorerna.

Se våra podinar om influencersamarbeten

I en ny podinarserie i fyra avsnitt djupdyker vi i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer marketing” som helt och…

Årsrapport Medietrender Sverige 2020

Sverige har en lång tradition av transparens på mediemarknaden där de olika medieaktörernas siffror redovisas så att annonsörer och mediebyråer får tillgång till värdefull data. Problemet är att dessa siffror finns inlåsta i…

Ny guide för medieaudit med fokus på TV

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp utförs på ett korrekt sätt, som följer etiska och rättsliga riktlinjer och som hjälper annonsköpare att…

Michael Grimborg först ut som Månadens Gästmentor på Slack

I vårt stora nätverk av medlemmar har vi många duktiga och erfarna marknadsförare. Nu lanserar vi Månadens Gästmentor på vårt nya medlemsforum på Slack där några av dem kommer dela med sig av…

Slack + Sveriges Annonsörer = sant

I Sveriges Annonsörers digitala medlemsforum på Slack får du tillgång till vårt fantastiska nätverk av duktiga marknadsförare. I vårt Slackforum kan du utbyta erfarenheter, samarbeta, ge feedback, diskutera samt nätverka med andra medlemmar…

”Jag gör allt det där som marknadsförare inte hinner själva”

Carin Fredlund har inte bara stenkoll på den senaste forskningen och de mest framgångsrika kampanjerna. Med Marknadsinsikter, som går ut månadsvis till Sveriges Annonsörers medlemmar, vill hon ge marknadsförare råg i ryggen och…

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2020

Under onsdagen den 10 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2020 när galan för första gången livestreamades. Mest prisade annonsör blev Apotek Hjärtat medan Åkestam Holst NoA blev byrån som kammade hem flest watt.…

Dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2020

Den 10 februari presenteras vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren – tävlingen som belönar marknadsföring som ger effekt. Galan, som i år leds av Gry Forssell, kommer att livestreamas, vilket innebär att tävlingen…

Nyhet! Månadens case i Marknadsinsikter

2021 börjar med en utveckling av vårt fördjupande verktyg Marknadsinsikter. En gång i månaden publiceras vi nu nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Nyhet för i…

Varmt välkommen Actic, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

Vi vill bidra till arbetet för ärlig, hållbar och mätbar kommunikation som Sveriges Annonsörer driver framåt. Men jag ser också medlemskapet som ett bra sätt för mig och mitt team att få inspiration…

Nya regler från EU som omfattar digitala plattformar påverkar oss alla

I december presenterade EU-kommissionen ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. Förslaget på regelverk omfattar alla typer av sociala medier, marknadsplatser online samt andra typer av online-plattformar som verkar inom…

Summering av året som gått

2020 har ju minst sagt varit ett annorlunda och väldigt utmanande år. Få kunde väl ana i början av året att vi skulle drabbas av coronapandemin på det sätt som vi har gjort…