Är det verkligen bara halva befolkningen som har förutsättningar för att bygga och anlägga bostäder och infrastruktur? Självklart inte! Det fick Peab att sätta in handgripliga motåtgärder som fungerade så bra att de belönats med sammanlagt 150 watt.

Ställ en fråga till Google: ”Hur ser en byggarbetare ut?” eller ”Hur ser en anläggningsarbetare ut?” Svaret kommer snabbt: En glad kille med hjälm på huvudet och gul eller orange reflexväst. Scrollar man lite dyker det upp en (1) person med långt hår, som skulle kunna vara kvinna. Frågar man efter snickare så har killen en spikpistol eller en bunt brädor över axeln.

Så har den allmänna uppfattningen sett ut i alla år. Men den stämmer bra med verkligheten. Det är mest killar som bygger. Bara fem procent av hantverkarna på byggarbetsplatserna är kvinnor.

Det var verkligen dags att ändra på den synen, konstaterade Peab, som har som uttalat jämställdhetsmål att rekrytera fler kvinnor än det finns på utbildningsprogrammen idag.

”Vi talar om oss själva som Nordens samhällsbyggare. Men det kan ju inte bara vara män som bygger samhället! Dessutom har vi kompetensbrist och urvalet blir för litet om vi bara skulle vända oss till killar”, förklarar Maria Wilund som är PR-chef på Peab.

Maria Wilund. Foto: Peab

En undersökning som gjorts bland yngre kvinnor, exempelvis i samband med gymnasievalet visade att det fanns tre huvudskäl till varför så få tjejer uppfattade byggbranschen som intressant:

1. Bristen på kunskap var central. Man visste helt enkelt inte vad bygg och entreprenad handlar om.

2. Man uppfattade det som ett smalt val med begränsade möjligheter.

3. Dessutom spelade normer och sociala strukturer stor roll.

Man kunde också se att alla unga kvinnor som idag jobbar inom byggsektorn hade någon form av relation med branschen. Exempelvis genom en pappa, bror eller pojkvän som jobbar med bygg.

För att inte halva befolkningen även i fortsättningen skulle välja bort byggsektorn gällde det alltså att öka kunskapen.

Det är exempelvis en missuppfattning att det skulle vara ett väldigt smalt yrkesval.

”Det är faktiskt betydligt bredare än man kan tro. Även om man vill hålla sig inom produktion finns karriärvägar. Hantverkare kan bli lagbas och om man pluggar vidare kan man bli arbetsledare eller platschef”, säger Maria Wilund och tillägger att det ju också finns en rad andra yrkesområden där erfarenheten från byggproduktion kan vara ett bra steg på vägen. Från så vitt skilda områden som inköp och forskning, exempelvis.

Dags att vända utvecklingen

Peab beslutade att ta fram en informationskampanj med hjälp av Gullers Grupp.

”Men vi insåg snart att vi inte skulle kunna förändra något bara med en informationssatsning. Vi behöver ju skapa förändring på riktigt”, förklarar Maria Wilund.

Så man gick vidare i planeringen och kom fram till att man helt enkelt skulle se till att fler tjejer verkligen fick handgriplig insikt i vad byggbranschen handlar om. För att göra det skapade man ett lärlingsprogram som enbart vänder sig till kvinnor.

Projektet fick namnet Byggåret och kombinerar praktik och teori, där en dag i veckan är en ren pluggdag. Deltagarna har avtalsenlig lärlingslön under året.

Två huvudkrav gällde för att man skulle få söka: man skulle ha examen från gymnasiet och man skulle vara engagerad och verkligen vilja delta.

Kampanjen gick under februari och mars under 2023 och det allra första steget var en debattartikel som undertecknades av lokala regionchefer och publicerades i både lokalpress och i Dagens Industri.

”Det är en bred kampanj och alla åldrar kan söka. Men kommunikationen har riktats främst till unga, så huvuddelen har legat i sociala medier”, berättar Maria Wilund som tillägger att kampanjen även breddades och lanserades på bio och i play-kanaler med gott resultat.

Och vilken vändning!

Förhoppningen var att 340 unga kvinnor skulle söka till Byggåret.

”Det var viktigt att vi var tydliga och i briefen stod att vi ville vara lite kaxiga. Det funkade verkligen. Redan första veckan fick vi 300 ansökningar”, avslöjar Maria Wilund.

Totalt sökte 2 500 kvinnor och 37 lärlingar togs ut till den första omgången.

Ett gäng lärlingar som är klara till sommaren. Foto: Peab

”Ingen kan längre komma och säga att tjejer inte är intresserade av byggbranschen! HR gjorde ett superjobb när de valde ut deltagarna”, konstaterar Maria Wilund som menar att det stora engagemanget bland cheferna inom bygg och anläggning också var en viktig, bidragande faktor till att man kom i gång så snabbt.

Det är regioncheferna som avgör hur många lärlingar man kan ta emot. Principen är att det alltid ska vara minst två på varje arbetsplats.

Den första årskullen lärlingar avslutar sin lärlingstid till sommaren i år. Man har fått mycket bra feedback, både från de tjejer som deltagit och från dem som jobbat tillsammans med dem.

Ansökningsperioden för den andra omgången har precis dragit i gång. Den nya kullen som startar i september erbjuder ett 30-tal lärlingsplatser på 15 orter i landet.

Det har också funnits ett betydande intresse från lokala medier som gärna skrivit om unga kvinnor som via Byggåret kommit in i branschen. Så förutom betalda kanaler har förtjänade medier också blivit en bra, kompletterande kanal.

Maria Wilund understryker att satsningen är långsiktig. Idag talar många om byggkris och att få bostäder byggs. Men bygg- och anläggningsbranschen arbetar med många olika typer av byggprojekt och infrastruktursatsningar.

Peab känner tillförsikt inför framtiden och vet att deras behov av kompetens är tämligen beständigt. Och att de hittat receptet för att kompetensen ska kunna sökas i hela befolkningen, inte bara halva.

En insikt som gav mycket goda resultat och dessutom belönades med 50 watt i kategorin Samhälle & Opinion och 100 watt i Employer Branding.

Av Carin Fredlund

Relaterade artiklar

Långsiktighet och partnerskap med byråerna är McDonald’s recept

För tredje året i rad var det McDonald’s det varumärke som tog hem flest watt i årets 100-wattstävlingen, tillsammans med Nord DDB. De vann 100 watt i kategorierna Långsiktigt och Framsiktigt. Därtill 75…

Med genuin folklighet tog Löfbergs ledartröjan

Utgångsläget var utmanande, när Löfbergs drog i gång arbetet med en ny varumärkesplattform. Men genom noggrann analys fann man rätt väg och nådde sitt huvudmål betydligt snabbare än planerat.

Några råd för 2024

Varumärkesfokus, innovation och portföljsamarbeten. Det är några av de åtgärder som kan bidra till ökad effekt för varumärkesägare under året. Men också ökad effektivitet.

Dags att agera för mångfald

Marknads- och kommunikationssektorn är för dålig på mångfald och inkludering, tycker många som jobbar i branschen. Bristerna gäller både enskilda arbetsgivare och hela branschen. I vissa sammanhang ligger Sverige på efterkälken internationellt.
Fler artiklar