De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. Företag i resebranschen är väl förberedda för kriser i omvärlden. Men att ägarbolaget går i konkurs, var inget som Ving förberett sig på. Men de tog sig snabb igenom den akuta krisen och varumärket förblir starkt. Helst ska man undvika att hamna i kris, så långt det går. Men om, eller snarare när, krisen kommer bör man vara förberedda och veta hur man ska agera. Det kan till och med stärka varumärket.

Relaterade artiklar

100 watt för hållbarhet

I flera av 100-wattarens kategorier belönades i år varumärken som har ett hållbarhetsperspektiv i sin verksamhet och i sin kommunikation. Som exempelvis kampanjen om Gotlands fulaste gräsmatta, som vann 100-watt i kategorin Framsiktigt.

Likheterna mellan B2B och B2C är större än skillnaderna

Även om gränserna suddas ut på flera håll, mellan vad som är konsumentprodukter och vad som är B2B, så finns många skillnader kvar. Men B2B har allt att vinna på att inspireras av…

Långsiktighet gör stor nytta på kort sikt också

Bra långsiktigt varumärkesbyggande reklam ger effekter på kort sikt. Bygger man in igenkänningseffekter i reklamen, så fungerar den ännu bättre. Däremot kan man inte uppnå långsiktiga effekter med hjälp av kortsiktig, aktiverande reklam.

Långsiktighet är rena styrketräningen för varumärken

Pantamera belönades nyligen med 100 watt i Långsiktig varumärkesvård. Det är ett utmärkt exempel på att bra reklamkoncept aldrig blir utslitna. Tvärtom, faktiskt. Innehåller de dessutom några återkommande kännetecken blir effekterna ännu starkare.
Fler artiklar