Varumärkets betydelse för ett företags framgång och lönsamhet kan inte överskattas. Det finns många bevis för det, både i forskning och i praktiska exempel.

Under perioden 2006 – 2022 har aktievärldsindex ökat med 124 procent och S&P 500 vuxit med 245 procent. Men det är ändå inte så mycket om man jämför med de bolag som har de starkaste varumärkena.

Relaterade artiklar

CommToAct People: Omtänksamhet ger lönsamhet

2023 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen tar…

Kommunicera med alla

För att få bästa möjliga resultat av marknadsinvesteringarna bör man kommunicera inkluderande och spegla mångfald. Allt annat är slöseri med pengarna. Det finns många bevis för detta. Bland annat i en ny rapport…

Bra reklam blir inte utnött

Reklam som uppskattas av konsumenterna och utvecklar sitt reklamkapital håller också bättre i längden. I stort sett hur länge som helst i bästa fall. Det kan också ge bättre effekt till lägre kostnad.

Kommunikationen viktig i klimatkampen

Kommunikationsbranschen kan spela en stor roll i arbetet för ökad hållbarhet och mindre miljö- och klimatpåverkan och möjligheterna är större än man kanske tror. Men det finns många frågetecken att räta ut.
Fler artiklar