CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…
CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Senaste nytt

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler Aktuellt

Sveriges Annonsörer väljer JMWGolin

Nu står det klart att Sveriges Annonsörer efter en upphandling väljer JMWGolin som ny PR- och kommunikationsbyrå. Uppdraget innefattar strategisk rådgivning, konceptualisering och att arbeta fram kommande kampanjer. Tillsammans ska man utveckla marknadskommunikationen…

Efter trendbrottet under pandemin: Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer

Efter trendbrottet under pandemin – svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och reklamfrekvensen - ökar. För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan…

Nya regler på väg för att motverka illegalt innehåll online och för att säkerställa ökad konkurrens

Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA…

Kontoret stängt vecka 29-31 se våra 3 sommartips!

Vårt kontor är stängt vecka 29-31. Om du behöver komma i kontakt med oss se kontaktuppgifter till alla medarbetare. Ta del av 3 sommartips, trevlig sommar!

Hur vi kan förbättra och öka förtroendet hos konsumenter och allmänhet och bidra till den gröna omställningen?

Vår närvaro i Almedalen handlade om att branschen behöver samlas för att ta ansvar för en hållbar framtidslösning. Tillsammans med branschkollegor från IAB, KOMM och Sveriges Mediebyråer diskuterade vi detta.

Nominera dig själv eller en kollega till årets 100-wattsjury

Skulle du eller någon du känner göra ett grymt jobb i årets 100-wattsjury? Ta chansen och var med och belöna kommunikation som skapat effekt. Nu har du möjlighet att nominera kunniga branschkollegor (eller…

Effektsystemet till Handelshögskolan

Nu blir ”Effektsystemet” en del av undervisningen vid Handelshögskolan i Stockholm. Erik Modig, forskare och ansvarig för grundutbildningen i marknadsföring, ser standarden som ett viktigt komplement till den ordinarie kurslitteraturen.

Poddindex – Årsrapport 2021

Poddar är ett snabbt växande medie. När även intresset för investering i mediet växer, ökar också frågeställningarna från annonsörer och mediebyråer.

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2021

Under torsdagskvällen den 21 april korades vinnarna i 100-wattaren 2021 i Stockholms stadshus. Mest prisade annonsören blev McDonald´s medan byrån som vann flest watt blev NORD DDB Stockholm.

Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för ”Effektsystemet”

Awards, som hålls årligen av den globala organisationen World Federation of Advertisers (WFA). Effektsystemet togs fram av Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” under 2021 för att ge branschen gemensamma riktlinjer för hur nyttan och…

Gry Forssell leder årets 100-wattsgala!

Den 21 april är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2021, tävlingen som belönar marknadsföring som gett effekt. Nu är det klart att det blir Gry Forssell som för andra gången kommer…

Nya riktlinjer för ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

Idag lanserar ICC nya riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat som kommer underlätta och förbättra användningen av miljöpåståenden i marknadskommunikation.

GARM – hur navigerar vi i tider av krig när det gäller brand safety och suitability

Mot bakgrund av Rysslands invasion av Ukraina uppmanar Sveriges Annonsörer både annonsörer och annonsplattformar att agera för att se till att digitala annonspengar inte stöder opålitliga aktörer och den ökande användningen av desinformation…

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

5 frågor till vår nya jurist Ulrika Wendt

Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI där hon arbetat som jurist och public affairs.

”Nu får annonsörer bättre kontroll över sina medieinvesteringar”

Idag lanserar Cross Media Measurement-initiativet en svensk branschstandard som gör det lättare att jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden, ”The Advertising Value Chain”, ger total överblick över var,…