Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA reglerar utökat ansvar för digitala plattformar medan DMA syftar till att säkerställa ökad konkurrens på de digitala marknaderna. I båda rättsakterna föreslås regler som ska hantera förekomsten av s.k. dark patterns.

Övergripande fokus i DSA är förekomsten av olagligt innehåll där en plattform ska ta ett ansvar för innehållet på plattformen bl.a. genom proaktiva åtgärder men även ha ansvar för att ta ner innehåll. Vidare föreslås nya regler bl.a. för riktade annonser till underåriga och för ökad transparens i annonsering online.

DMA syftar till att säkerställa en mer rättvis och mer konkurrenskraftig digital marknad. Här föreslås bl.a. regler om att annonsörer ska kunna få insyn gällande prissättning m.m. samt oberoende verifiering av plattformars annonstjänster.

Vad händer nu?

Innan detta kan bli lag måste rättsakterna antas av Europeiska rådet. När så skett kommer det sedan att dröja ytterligare innan reglerna träder i kraft. Under förutsättning att inga förseningar sker är i dagsläget en preliminär bedömning att man kan förutspå att rättsakterna kan komma att träda i kraft under första delen av 2023 för DMA och i början av 2024 för DSA. Sveriges Annonsörer har bevakat frågan under hela processen och kommer att fortsätta med detta arbete.

Läs mer om lagförslagen på EU-kommissionens hemsida här

Sveriges Annonsörers dataetikgrupp har tagit fram en översikt av det dataetiska landskapet, läs mer och ladda ned den här


Relaterade artiklar

Får konst visas i reklam?

Det är inte helt ovanligt att konstverk används i reklammaterial. Men hur får man som marknadsförare använda upphovsrättsligt skyddad konst i marknadsföring? Den frågan reder vi ut i denna artikel. Tillsammans med Konstnärernas…

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen

CommToAct People presenterar tre guider som syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu…

EU – flygbolag kritiseras för Greenwashing 

Den 30 april gick EU-kommissionen ut med ett pressmeddelande om att man tillsammans med tillsynsmyndigheterna på konsumentområdet inom EU (”CPC-nätverket”), däribland Konsumentverket, kritiserat 20 flygbolag för användning av vilseledande miljöpåståenden.

Peter Knutsson ny reklamombudsman

Det blir Peter Knutsson, just nu departementsråd på Finansdepartementet, som axlar rollen som ny Reklamombudsman. Han jobbar nu som chef för enheten för offentlig upphandling och spelområdet, och har tidigare jobbat på Nyköpings kommun…
Fler artiklar