Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA reglerar utökat ansvar för digitala plattformar medan DMA syftar till att säkerställa ökad konkurrens på de digitala marknaderna. I båda rättsakterna föreslås regler som ska hantera förekomsten av s.k. dark patterns.

Övergripande fokus i DSA är förekomsten av olagligt innehåll där en plattform ska ta ett ansvar för innehållet på plattformen bl.a. genom proaktiva åtgärder men även ha ansvar för att ta ner innehåll. Vidare föreslås nya regler bl.a. för riktade annonser till underåriga och för ökad transparens i annonsering online.

DMA syftar till att säkerställa en mer rättvis och mer konkurrenskraftig digital marknad. Här föreslås bl.a. regler om att annonsörer ska kunna få insyn gällande prissättning m.m. samt oberoende verifiering av plattformars annonstjänster.

Vad händer nu?

Innan detta kan bli lag måste rättsakterna antas av Europeiska rådet. När så skett kommer det sedan att dröja ytterligare innan reglerna träder i kraft. Under förutsättning att inga förseningar sker är i dagsläget en preliminär bedömning att man kan förutspå att rättsakterna kan komma att träda i kraft under första delen av 2023 för DMA och i början av 2024 för DSA. Sveriges Annonsörer har bevakat frågan under hela processen och kommer att fortsätta med detta arbete.

Läs mer om lagförslagen på EU-kommissionens hemsida här

Sveriges Annonsörers dataetikgrupp har tagit fram en översikt av det dataetiska landskapet, läs mer och ladda ned den här


Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar