Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA reglerar utökat ansvar för digitala plattformar medan DMA syftar till att säkerställa ökad konkurrens på de digitala marknaderna. I båda rättsakterna föreslås regler som ska hantera förekomsten av s.k. dark patterns.

Övergripande fokus i DSA är förekomsten av olagligt innehåll där en plattform ska ta ett ansvar för innehållet på plattformen bl.a. genom proaktiva åtgärder men även ha ansvar för att ta ner innehåll. Vidare föreslås nya regler bl.a. för riktade annonser till underåriga och för ökad transparens i annonsering online.

DMA syftar till att säkerställa en mer rättvis och mer konkurrenskraftig digital marknad. Här föreslås bl.a. regler om att annonsörer ska kunna få insyn gällande prissättning m.m. samt oberoende verifiering av plattformars annonstjänster.

Vad händer nu?

Innan detta kan bli lag måste rättsakterna antas av Europeiska rådet. När så skett kommer det sedan att dröja ytterligare innan reglerna träder i kraft. Under förutsättning att inga förseningar sker är i dagsläget en preliminär bedömning att man kan förutspå att rättsakterna kan komma att träda i kraft under första delen av 2023 för DMA och i början av 2024 för DSA. Sveriges Annonsörer har bevakat frågan under hela processen och kommer att fortsätta med detta arbete.

Läs mer om lagförslagen på EU-kommissionens hemsida här

Sveriges Annonsörers dataetikgrupp har tagit fram en översikt av det dataetiska landskapet, läs mer och ladda ned den här


Relaterade artiklar

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…

Empowering consumers for the green transition – nya regler för miljöpåståenden antagna av parlamentet och rådet

Direktivet Empowering consumers for the green transition antogs idag den 20 februari 2024 av Europeiska rådet och har därmed antagits av såväl rådet som EU-parlamentet. Det nya direktivet introducerar en rad nya regler,…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…
Fler artiklar