Vi på Sveriges Annonsörer värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Ett av de viktigaste områdena framåt är den gröna omställningen.

Vi tror att en nära samverkan och samarbete med hela branschen är nödvändig för att kunna skapa insatser som ger effekt. En av dessa insatser är att det behöver finnas tydliga gemensamma riktlinjer kring hur vi använder klimat- och miljöpåståenden i marknadskommunikationen. Men det råder stor osäkerhet om vad man kan och bör kommunicera. Begrepp som klimatpositiv och nettonollutsläpp är två exempel på termer som snabbt vuxit i popularitet de senaste åren, men där det rått osäkerhet om när och hur de på ett ansvarsfullt sätt kan användas i marknadskommunikation.

Idag lanserar ICC nya riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat som kommer underlätta och förbättra användningen av miljöpåståenden i marknadskommunikation. Riktlinjerna hjälper företag att kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på ett etiskt och vederhäftigt vis. ICC:s Riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat (ICC:s miljö- och klimatriktlinjer) ger användaren praktisk vägledning i vilken bevisbörda som krävs för att undvika vilseledande element. Bland annat inkluderar vägledningen en checklista, mot vilken användare kan stämma av om deras budskap omfattas av de särskilda regler som gäller för den här typen av kommunikation.

Riktlinjerna är grunden. För att de ska bli tillämpbara behövs kunskap, därför har vi på Sveriges Annonsörer varit med och utvecklat utbildningen i de nya riktlinjerna tillsammans med ICC, KOMM och MarLaw. Den här kursen erbjuder en viktig kunskapsplattform för våra medlemmar, de nya ICC-koderna blir den kompass som behövs för att våra medlemmar ska kommunicera miljö och hållbart på ett förtroendeskapande sätt och därmed bidra till en snabb grön omställning och samtidigt skapa lönsamma hållbara företag.

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar