Vi på Sveriges Annonsörer värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Ett av de viktigaste områdena framåt är den gröna omställningen.

Vi tror att en nära samverkan och samarbete med hela branschen är nödvändig för att kunna skapa insatser som ger effekt. En av dessa insatser är att det behöver finnas tydliga gemensamma riktlinjer kring hur vi använder klimat- och miljöpåståenden i marknadskommunikationen. Men det råder stor osäkerhet om vad man kan och bör kommunicera. Begrepp som klimatpositiv och nettonollutsläpp är två exempel på termer som snabbt vuxit i popularitet de senaste åren, men där det rått osäkerhet om när och hur de på ett ansvarsfullt sätt kan användas i marknadskommunikation.

Idag lanserar ICC nya riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat som kommer underlätta och förbättra användningen av miljöpåståenden i marknadskommunikation. Riktlinjerna hjälper företag att kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på ett etiskt och vederhäftigt vis. ICC:s Riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat (ICC:s miljö- och klimatriktlinjer) ger användaren praktisk vägledning i vilken bevisbörda som krävs för att undvika vilseledande element. Bland annat inkluderar vägledningen en checklista, mot vilken användare kan stämma av om deras budskap omfattas av de särskilda regler som gäller för den här typen av kommunikation.

Riktlinjerna är grunden. För att de ska bli tillämpbara behövs kunskap, därför har vi på Sveriges Annonsörer varit med och utvecklat utbildningen i de nya riktlinjerna tillsammans med ICC, KOMM och MarLaw. Den här kursen erbjuder en viktig kunskapsplattform för våra medlemmar, de nya ICC-koderna blir den kompass som behövs för att våra medlemmar ska kommunicera miljö och hållbart på ett förtroendeskapande sätt och därmed bidra till en snabb grön omställning och samtidigt skapa lönsamma hållbara företag.

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…
Fler artiklar