Pressmeddelande 21 april 2022

Under torsdagskvällen den 21 april korades vinnarna i 100-wattaren 2021 i Stockholms stadshus. Mest prisade annonsören blev McDonald´s medan byrån som vann flest watt blev NORD DDB Stockholm.

100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt. 

Totalt delades 25 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 

 
 
Byråer med flest watt 

450-watt, NORD DDB Stockholm 
300-watt, Åkestam Holst NoA 
200-watt, Brand Union Stockholm och Stendahls 
 
 
Annonsörer med flest watt

300-watt, McDonald´s 
250-watt, Talita  
200-watt, Göteborg Film Festival  
 
 
Här är alla vinnare i 100-wattaren 2021 

Employer Branding & Rekrytering
 
100-watt, Vad ska du göra?, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Årets säljare, Situation Sthlm, The&Partnership 
50-watt, Chronicles of the blue sphere, Qamcom Research And Technology AB, Insert Coin AB 


Framsiktigt 

100-watt, Boendeekonomi är jättekul!, SBAB, SBAB Inhouse 
75-watt, McDo, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA 


Företag

100-watt, Gör det enklare att vara småföretagare, Telia, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Trevligt, Tre Företag, INGO, Tre Creative Agency & Brand Union Stockholm 
50-watt, Hur är läget?, Skandia, Tillsammans 


Ideellt & Välgörenhet 

100-watt, Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Hemligheten, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends 
50-watt, Tillsammans Igen, Cancerfonden, KING 

 
Internationellt 

100-watt, Göteborg Film Festival – Isolated Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls 

 
Konsument  

100-watt, Göteborg Film Festival – Isolated Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald´s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Trevligt, 3, INGO, Brand Union Stockholm & Tre Creative Agency 

 
Långsiktigt 

100-watt, Inget kan stoppa dig nu, Jula, Garbergs 
75-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 


Samhälle & Opinion 

100-watt, Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald´s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 

 
Strategisk Design 
100-watt, We deliver your world to you, PostNord, Bold NoA 
75-watt, Redesign av Stockholms Handelskammare, Stockholms Handelskammare, Brand Union Stockholm 
50-watt, Mathem Rebranding, Mathem, Bold NoA 

Läs mer om alla vinnare här

 
Om 100-wattaren: 
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och vi tror att de kan inspirera andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

Relaterade artiklar

Med Campus Marketing bygger Telia en lärande kultur och skapar en attraktiv arbetsplats för Sveriges bästa talanger

Under 2023 genomför Telia en stor intern utbildningssatsning för att skapa en attraktiv arbetsplats och bygga en lärande kultur. Som stöd i arbetet har de ett skräddarsytt upplägg av Sveriges Annonsörers Campus Marketing.…

Efter 18 år byter Max Apéria spår – ska hjälpa byråer att bli bättre

Max Apéria har varit byrårådgivare hos Sveriges Annonsörer i 18 år men nu är det dags att byta spår. Vi passade naturligtvis på att ställa några frågor för att summera hans erfarenheter.

Nytt initiativ för att få alla inom marknad och kommunikation att accelerera den gröna omställningen

En undersökning från Novus visar att en majoritet av svenska konsumenter upplever att företag medvetet kommunicerar vilseledande reklam kring klimat och miljö. Det är ett underbetyg för företagens kommunikation. Därför presenterar nu Sveriges…

Green Claims direktivet – nytt förslag från EU-kommissionen 

Den 22 mars i år presenterade EU-kommissionen ett nytt förslag till EU-lag – Green Claims direktivet. Förslaget innehåller regler som om de antas kommer att få stor betydelse för marknadsförare som använder sig…
Fler artiklar