Vår närvaro i Almedalen handlade om att branschen behöver samlas för att ta ansvar för en hållbar framtidslösning. Tillsammans med branschkollegor från IAB, KOMM och Sveriges Mediebyråer diskuterade vi detta kopplat till:

Ett antal omfattande regleringar på EU-nivå kommer få stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Vi behöver ta ett större ansvar, jobba proaktivt med utbildning och kompetenshöjning samt ta fram tydligare riktlinjer för hur vi använder data som grund i vårt arbete med respekt för konsumenten.

Hur vi bidrar till den gröna omställningen med utbildning, utvecklade riktlinjer, fler verktyg och möjlighet att dela och inspirera genom trovärdig, transparent marknadskommunikation. Det krävs ett arbete för att stimulera till åtgärder från marknadsförare för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen men också främja och förstärka attityder och beteenden som kommer att hjälpa till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat

Vi deltog i ett intressant rundabordssamtal anordnat av Svensk Handel och Reklamombudsmannen tillsammans med representanter från branschorganisationer, konsumentintresset, företag och sociala medieplattformar kring vad vi behöver jobba vidare med inom influencer marketing.

Under veckan lyssnade vi också på intressanta dialoger och seminarier kring hur vi bättre kan skydda barn mot reklam i de digitala kanalerna samt arbetsmiljön i kommunikationsbranschen. Hur den kan bli bättre för att attrahera såväl ung som äldre arbetskraft.

Dessutom hörde vi flera intressanta seminarier kring cirkulär ekonomi, de stora utmaningarna framöver och vad vi måste göra för att uppnå ett cirkulärt och hållbart samhälle.

Mitt i alla intressanta och relevanta dialoger skedde också ett fruktansvärt våldsdåd som skakade om oss alla. Att en människa ska behöva sätta livet till för de viktiga frågorna hon drev och att vårt öppna samhälle blir allt mindre öppet när sådana här händelser inträffade är fruktansvärt sorgligt.

Se vårt samtal hos Resumé och Degens Media på Kommunikationsarenan i Almedalen den 6 juli nedan.

På scen: Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige, Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer, Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ, Sveriges Annonsörer.

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar