19 JANUARI 2022
Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå
Hör bland andra Hanna Riberdahl från Sveriges Annonsörer och Linda Nilsson från KOMM berätta om samarbetet och de nya rekommendationerna, passa också på att ladda ner de nya rekommendationerna.

’”Idag lanserar vi både nya rekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå men också nya rekommendationer och allmänna villkor för samarbetet mellan uppdragsgivare och byrå. Båda dessa rekommendationer var i stort behov av uppdateringar eftersom utveckling av hur vi jobbar med marknadskommunikation och hur vi samarbetar med våra partners har förändrats väsentligt under de senaste åren. Fokus för både oss och KOMM har varit att professionalisera upphandlings- och avtalsförfarandet så att det känns schysst för båda parter och att det skapar möjligheten för ett långsiktigt och hållbart byråsamarbete. Dessa rekommendationer är avsedda för uppdragsgivare som ska gå ut i en upphandling för att hitta en ny samarbetspartner inom kommunikation. Rekommendationerna syftar till att hjälpa uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov som har definierats”Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer

Se alla våra mallar och avtalsrekommendationer.

Undvik fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktionsarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.
Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar