19 JANUARI 2022
Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå
Hör bland andra Hanna Riberdahl från Sveriges Annonsörer och Linda Nilsson från KOMM berätta om samarbetet och de nya rekommendationerna, passa också på att ladda ner de nya rekommendationerna.

’”Idag lanserar vi både nya rekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå men också nya rekommendationer och allmänna villkor för samarbetet mellan uppdragsgivare och byrå. Båda dessa rekommendationer var i stort behov av uppdateringar eftersom utveckling av hur vi jobbar med marknadskommunikation och hur vi samarbetar med våra partners har förändrats väsentligt under de senaste åren. Fokus för både oss och KOMM har varit att professionalisera upphandlings- och avtalsförfarandet så att det känns schysst för båda parter och att det skapar möjligheten för ett långsiktigt och hållbart byråsamarbete. Dessa rekommendationer är avsedda för uppdragsgivare som ska gå ut i en upphandling för att hitta en ny samarbetspartner inom kommunikation. Rekommendationerna syftar till att hjälpa uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov som har definierats”Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer

Se alla våra mallar och avtalsrekommendationer.

Undvik fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktionsarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.
Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar