19 JANUARI 2022
Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå
Hör bland andra Hanna Riberdahl från Sveriges Annonsörer och Linda Nilsson från KOMM berätta om samarbetet och de nya rekommendationerna, passa också på att ladda ner de nya rekommendationerna.

’”Idag lanserar vi både nya rekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå men också nya rekommendationer och allmänna villkor för samarbetet mellan uppdragsgivare och byrå. Båda dessa rekommendationer var i stort behov av uppdateringar eftersom utveckling av hur vi jobbar med marknadskommunikation och hur vi samarbetar med våra partners har förändrats väsentligt under de senaste åren. Fokus för både oss och KOMM har varit att professionalisera upphandlings- och avtalsförfarandet så att det känns schysst för båda parter och att det skapar möjligheten för ett långsiktigt och hållbart byråsamarbete. Dessa rekommendationer är avsedda för uppdragsgivare som ska gå ut i en upphandling för att hitta en ny samarbetspartner inom kommunikation. Rekommendationerna syftar till att hjälpa uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov som har definierats”Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer

Se alla våra mallar och avtalsrekommendationer.

Undvik fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktionsarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.
Relaterade artiklar

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler artiklar