Mallar & Avtalsrekommendationer
Mallar & Avtalsrekommendationer
I medlemskapet ingår marknadsjuridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.Fler Mallar & Avtalsrekommendationer
Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå (oavsett disciplin)
Publicerad: 19 januari 2022 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Rekommendationerna syftar till att hjälpa er som uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar er bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov ni har definierat.
Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå samt offertmall
Publicerad: 19 januari 2022 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Det nya branschavtalet - "Branschrekommendationer & Allmänna villkor" - är paketerat tillsammans med en medföljande offertmall, enkelt och klart att använda.
Har ditt auditbolag köpt den data som de använder?
Publicerad: 26 juni 2020 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Att göra audit på sina medieköp blir allt mer populärt. För att kunna genomföra en bra audit krävs det att man har access till data. All data har en rättmätig ägare som har…
Rekommendation mobilannonsering & laddningstider
Publicerad: 13 november 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Rekommendation mobilannonsering & laddningstider. Den mobila närvaron blir allt viktigare, smartphone-användandethar passerat besöken från desktop på många källor som Google, YouTube, Facebook och LinkedIn, . Det finns all anledning att se över sin…
Pitchrekommendation
Publicerad: 1 november 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Rekommendation avseende pitcher. Dessa rekommendationer är avsedda för uppdragsgivaren när denna i en upphandling (pitch) ska hitta en ny kommunikationsbyrå (oavsett disciplin) och annonsören bjuder in ett antal byråer till en upphandling (pitch).…
Tolkningsråd för barnreklamförbudet i TV
Publicerad: 1 november 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
”Tolkningsråd för barnreklamförbudet i tv” är framtagna av Näringslivets Delegation för Marknadsrätt (NDM) och Konsumentverket. Annonsörföreningen är medlemmar i NDM och har varit aktiva vid framtagandet av tolkningsråden. Tolkningsråden ska tjäna som vägledning…
Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Rekommendationen ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.
Produktionsavtal för reklamfilm begränsat rättighetsförvärv
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Använd denna avtalsmall för att reglera beställning och produktion av reklamfilm samt hantera rättigheterna vid begränsat rättighetsförvärv.
Produktionsavtal för reklamfilm fullständigt rättighetsförvärv
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Använd denna avtalsmall för att reglera beställning och produktion av reklamfilm samt hantera rättigheterna vid fullständigt rättighetsförvärv.
Production Agreement Advertising Films Limited Transfer of Rights
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Engelsk version. Använd denna avtalsmall för att reglera beställning och produktion av reklamfilm samt hantera rättigheterna vid begränsat rättighetsförvärv.
Production Agreement Advertising Films Full Transfer of Rights
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Engelsk version. Använd denna avtalsmall för att reglera beställning och produktion av reklamfilm samt hantera rättigheterna vid fullständigt rättighetsförvärv.
Briefmall
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Briefmodell Innehåll: – Syfte med briefen – Frågor att bearbeta inför briefen – Modell
Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.
Publicerad: 31 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter. Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. Annonsköpet går ofta via en mediebyrå eller annonsförmedlare som placerar annonserna på olika sajter. För…
Recommendation concerning involontary advertising on illegal sites
Publicerad: 24 oktober 2019 | Mallar & Avtalsrekommendationer
Logotypes and advertisements may appear on illegal sites without the advertiser’s knowledge. The purchase of advertising often takes place through a media agency or advertising intermediary that places the advertisements on various sites.…