Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) där hon arbetat som jurist och public affairs. Dessförinnan var hon advokat och partner på Nihlmark och Zacharoff Advokatbyrå med fokus på immaterialrätt och då särskilt varumärkesfrågor och design, men även marknadsföringsrätt, lite patent, upphovsrätt och allmän affärsjuridik.

Vi ställde 5 frågor till Ulrika för att lära känna henne lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?

Jag har alltid haft ett intresse för reklambranschen och har sedan barnsben följt branschen eftersom min pappa var chef för en stor reklambyrå som hette Ervaco. Så Sveriges Annonsörer – eller Annonsörföreningen som ni hette på den tiden – har varit bekant sedan länge. Pappa satt även i styrelsen för Reklamförbundet – nu KOMM – så det känns lite som att komma hem att börja hos er.

Vad gör du när du inte jobbar?

Vid sidan av jobbet är jag engagerad i styrelsearbete för Svensk Form Stockholm eftersom jag även är intresserad av form och design. Privat är jag gift och har tre barn (19, 17 och 17 år) och jag gillar att vara utomhus och röra på mig som skridskor, skidor, knata i skogen, bada på sommaren, spela golf och tennis, träffa släkt och vänner.

Var bor du?

Uppvuxen i Bromma, bott många år på söder där vi har vår lägenhet, men har också ett hus i Nacka. Jag tillbringar somrarna på västkusten i Bohuslän, men även i Bergslagen och Motala.

Vart går din drömresa?

Älskar Italien och har läst lite italienska. Vill åka till Capri.

Berätta något om dig som inte så många vet.

Jag är gammal elitgymnast (kan fortfarande hjula och stå på händer)

Ulrika Wendt

Vill du komma i kontakt med Ulrika:

[email protected]
0761-00 13 37

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Effektsystemet till Handelshögskolan

Nu blir ”Effektsystemet” en del av undervisningen vid Handelshögskolan i Stockholm. Erik Modig, forskare och ansvarig för grundutbildningen i marknadsföring, ser standarden som ett viktigt komplement till den ordinarie kurslitteraturen.

Poddindex – Årsrapport 2021

Poddar är ett snabbt växande medie. När även intresset för investering i mediet växer, ökar också frågeställningarna från annonsörer och mediebyråer.

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2021

Under torsdagskvällen den 21 april korades vinnarna i 100-wattaren 2021 i Stockholms stadshus. Mest prisade annonsören blev McDonald´s medan byrån som vann flest watt blev NORD DDB Stockholm.

Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för ”Effektsystemet”

Awards, som hålls årligen av den globala organisationen World Federation of Advertisers (WFA). Effektsystemet togs fram av Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” under 2021 för att ge branschen gemensamma riktlinjer för hur nyttan och…
Fler artiklar