Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) där hon arbetat som jurist och public affairs. Dessförinnan var hon advokat och partner på Nihlmark och Zacharoff Advokatbyrå med fokus på immaterialrätt och då särskilt varumärkesfrågor och design, men även marknadsföringsrätt, lite patent, upphovsrätt och allmän affärsjuridik.

Vi ställde 5 frågor till Ulrika för att lära känna henne lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?

Jag har alltid haft ett intresse för reklambranschen och har sedan barnsben följt branschen eftersom min pappa var chef för en stor reklambyrå som hette Ervaco. Så Sveriges Annonsörer – eller Annonsörföreningen som ni hette på den tiden – har varit bekant sedan länge. Pappa satt även i styrelsen för Reklamförbundet – nu KOMM – så det känns lite som att komma hem att börja hos er.

Vad gör du när du inte jobbar?

Vid sidan av jobbet är jag engagerad i styrelsearbete för Svensk Form Stockholm eftersom jag även är intresserad av form och design. Privat är jag gift och har tre barn (19, 17 och 17 år) och jag gillar att vara utomhus och röra på mig som skridskor, skidor, knata i skogen, bada på sommaren, spela golf och tennis, träffa släkt och vänner.

Var bor du?

Uppvuxen i Bromma, bott många år på söder där vi har vår lägenhet, men har också ett hus i Nacka. Jag tillbringar somrarna på västkusten i Bohuslän, men även i Bergslagen och Motala.

Vart går din drömresa?

Älskar Italien och har läst lite italienska. Vill åka till Capri.

Berätta något om dig som inte så många vet.

Jag är gammal elitgymnast (kan fortfarande hjula och stå på händer)

Ulrika Wendt

Vill du komma i kontakt med Ulrika:

ulrika.wendt@sverigesannonsorer.se
0731-00 13 37

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

”Nu får annonsörer bättre kontroll över sina medieinvesteringar”

Idag lanserar Cross Media Measurement-initiativet en svensk branschstandard som gör det lättare att jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden, ”The Advertising Value Chain”, ger total överblick över var,…
Fler artiklar