Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) där hon arbetat som jurist och public affairs. Dessförinnan var hon advokat och partner på Nihlmark och Zacharoff Advokatbyrå med fokus på immaterialrätt och då särskilt varumärkesfrågor och design, men även marknadsföringsrätt, lite patent, upphovsrätt och allmän affärsjuridik.

Vi ställde 5 frågor till Ulrika för att lära känna henne lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?

Jag har alltid haft ett intresse för reklambranschen och har sedan barnsben följt branschen eftersom min pappa var chef för en stor reklambyrå som hette Ervaco. Så Sveriges Annonsörer – eller Annonsörföreningen som ni hette på den tiden – har varit bekant sedan länge. Pappa satt även i styrelsen för Reklamförbundet – nu KOMM – så det känns lite som att komma hem att börja hos er.

Vad gör du när du inte jobbar?

Vid sidan av jobbet är jag engagerad i styrelsearbete för Svensk Form Stockholm eftersom jag även är intresserad av form och design. Privat är jag gift och har tre barn (19, 17 och 17 år) och jag gillar att vara utomhus och röra på mig som skridskor, skidor, knata i skogen, bada på sommaren, spela golf och tennis, träffa släkt och vänner.

Var bor du?

Uppvuxen i Bromma, bott många år på söder där vi har vår lägenhet, men har också ett hus i Nacka. Jag tillbringar somrarna på västkusten i Bohuslän, men även i Bergslagen och Motala.

Vart går din drömresa?

Älskar Italien och har läst lite italienska. Vill åka till Capri.

Berätta något om dig som inte så många vet.

Jag är gammal elitgymnast (kan fortfarande hjula och stå på händer)

Ulrika Wendt

Vill du komma i kontakt med Ulrika:

[email protected]
0761-00 13 37

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen

Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2022 – tävla och var med i forskning om kommunikation som ger effekt

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar…

Hanna Riberdahl är Årets Branschpersonlighet 2022!

Vi är så stolta över Hannas först fina nominering och nu vinst under Stockholm MediaWeek som arrangeras av Sveriges Mediebyråer. Du gör ett fantastiskt jobb och är så värd utnämningen!

Större transparens när man annonserar i Walled Gardens

Europeiska Unionen (EU) har formellt beslutat om att Digital Markets Act (DMA) ska antas. DMA är en ny lag som syftar till att skapa större insyn och bättre transparens för alla som annonserar…
Fler artiklar