Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) där hon arbetat som jurist och public affairs. Dessförinnan var hon advokat och partner på Nihlmark och Zacharoff Advokatbyrå med fokus på immaterialrätt och då särskilt varumärkesfrågor och design, men även marknadsföringsrätt, lite patent, upphovsrätt och allmän affärsjuridik.

Vi ställde 5 frågor till Ulrika för att lära känna henne lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?

Jag har alltid haft ett intresse för reklambranschen och har sedan barnsben följt branschen eftersom min pappa var chef för en stor reklambyrå som hette Ervaco. Så Sveriges Annonsörer – eller Annonsörföreningen som ni hette på den tiden – har varit bekant sedan länge. Pappa satt även i styrelsen för Reklamförbundet – nu KOMM – så det känns lite som att komma hem att börja hos er.

Vad gör du när du inte jobbar?

Vid sidan av jobbet är jag engagerad i styrelsearbete för Svensk Form Stockholm eftersom jag även är intresserad av form och design. Privat är jag gift och har tre barn (19, 17 och 17 år) och jag gillar att vara utomhus och röra på mig som skridskor, skidor, knata i skogen, bada på sommaren, spela golf och tennis, träffa släkt och vänner.

Var bor du?

Uppvuxen i Bromma, bott många år på söder där vi har vår lägenhet, men har också ett hus i Nacka. Jag tillbringar somrarna på västkusten i Bohuslän, men även i Bergslagen och Motala.

Vart går din drömresa?

Älskar Italien och har läst lite italienska. Vill åka till Capri.

Berätta något om dig som inte så många vet.

Jag är gammal elitgymnast (kan fortfarande hjula och stå på händer)

Ulrika Wendt

Vill du komma i kontakt med Ulrika:

[email protected]
0761-00 13 37

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar