Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) där hon arbetat som jurist och public affairs. Dessförinnan var hon advokat och partner på Nihlmark och Zacharoff Advokatbyrå med fokus på immaterialrätt och då särskilt varumärkesfrågor och design, men även marknadsföringsrätt, lite patent, upphovsrätt och allmän affärsjuridik.

Vi ställde 5 frågor till Ulrika för att lära känna henne lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?

Jag har alltid haft ett intresse för reklambranschen och har sedan barnsben följt branschen eftersom min pappa var chef för en stor reklambyrå som hette Ervaco. Så Sveriges Annonsörer – eller Annonsörföreningen som ni hette på den tiden – har varit bekant sedan länge. Pappa satt även i styrelsen för Reklamförbundet – nu KOMM – så det känns lite som att komma hem att börja hos er.

Vad gör du när du inte jobbar?

Vid sidan av jobbet är jag engagerad i styrelsearbete för Svensk Form Stockholm eftersom jag även är intresserad av form och design. Privat är jag gift och har tre barn (19, 17 och 17 år) och jag gillar att vara utomhus och röra på mig som skridskor, skidor, knata i skogen, bada på sommaren, spela golf och tennis, träffa släkt och vänner.

Var bor du?

Uppvuxen i Bromma, bott många år på söder där vi har vår lägenhet, men har också ett hus i Nacka. Jag tillbringar somrarna på västkusten i Bohuslän, men även i Bergslagen och Motala.

Vart går din drömresa?

Älskar Italien och har läst lite italienska. Vill åka till Capri.

Berätta något om dig som inte så många vet.

Jag är gammal elitgymnast (kan fortfarande hjula och stå på händer)

Ulrika Wendt

Vill du komma i kontakt med Ulrika:

[email protected]
0761-00 13 37

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar