Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Ramverk för reklamplacering

Standarden för annonsplaceringar är framtaget för att användas tillsammans med en Basnivå för varumärkessäkerhet och ett Ramverk för användning för att kunna ge alla som annonserar i digitala kanaler och på plattformarna en…
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

Så ser nyttan av reklam och kreativitet ut

På årets EFF Day talade Niklas Bondesson om varför man egentligen ska satsa pengar på reklam. Inom kort publiceras också en tredje rapport med hans insikter från Effektdatabasen. Denna gång med fokus på…

Förtroende och mandat är inte bara trevligt, utan nödvändigt

Nyfikenhet, passion och mandat är nödvändigt för att kunna arbeta framgångsrikt som marknadschef. Då kan man både arbeta långsiktigt och slå snabba puckar. Det framgick av Johanna Andréns samtal med Arvid Axland på…

Med AI får Lindex snabbt besked om reklamens möjlighet

Förtester kan vägleda marknadsförare och deras kreativa team fram till den mest effektfulla reklamen. Problemet är dock ofta att det tar så lång tid. Men med AI öppnas nya möjligheter att snabbt få…

Coops väg tillbaka till framtiden

Coop återvände till sina rötter och den unika grund man byggt verksamheten på i 125 år. Effekterna har varit tydliga.

Så når man bäst effekt i digitala medier

Digitala medier är självklara för de flesta annonsörer idag. Men lika självklart är det inte hur de ska användas för att investeringarna ska ge bästa möjliga effekt. Schibsteds ”Attention Study Report” rätar dock…
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Effective Communication! 2024

Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…

Kommunikation som ger effekt! 2024

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till…

Medietrender Q2 2024

Det andra kvartalet 2024 speglades av både ett fotbolls EM och förberedelserna inför ett sommar OS. Något som avspeglas i medieinvesteringarna. Tillsammans med ett konjunkturläge som blir allt bättre, om än ingen riktig…

Medietrender Q1 2024

Stark start på 2024 för mediemarknaden Efter fyra kvartal med vikande investeringar på mediemarknaden syntes en ljusglimt i slutet av 2023 och det första kvartalet 2024 visar återigen tillväxt. Medieinvesteringarna netto ökade med…

Medietrender Q4 och helår 2023

2023 blev ett lågkonjunkturens år för Sverige medan många andra delar av världen upplevde en betydligt mindre konjunktursvacka. Minskande BNP och hög inflation resulterade i att medieinvesteringarna backade med -1,2 procent i löpande…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Briefmodell

En bra brief är grunden för ett bra samarbete och i slutet en bra kommunikation. Vår briefmodell ger dig en bra start. Innehåll: – Syfte med briefen – Frågor att bearbeta inför briefen…

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.  Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. Annonsköpet går ofta via en mediebyrå eller annonsförmedlare som placerar annonserna på olika sajter. För…

Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam

Rekommendationen avseende marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Rekommendation för samarbete mellan annonsör och mediebyrå

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå (oavsett disciplin)

Rekommendationerna syftar till att hjälpa er som uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar er bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov ni har definierat.
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

Kommunikation som ger effekt! 2024

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har sedan 2020 tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen 2024 baseras på drygt 400 bidrag som tävlat i 100-wattaren mellan 2020-2023.

Podd: Sveriges Marknadschefer

Djupdykande samtal med inspirerande marknadschefer. I podden Sveriges Marknadschefer träffar och intervjuar Martin Matiesen och Sandra Modée inbjudna marknadschefer.

CommToAct – Hur kan kommunikation skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid?

CommToAct var på plats i Almedalen och pratade om hur kommunikation kan skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid. Avslutade seminariet med caset "Hur fula gräsmattor skapade hållbar handling" med Differ och Region Gotland.

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”Smula inte sönder budgeten”

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Robert af Klintberg Ryberg på Kapero.

Färsk rapport: The Acceleration of Principal Media

I detta webinar får du höra mer om den färska rapport - The Acceleration of Principal Media - som vår motsvarighet i USA, ANA (Association of National Advertisers) har tagit fram.
Se alla webinar & podinar
mer

Valet av butik definierar köparna

Valet av butik definierar köparna. I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet…

Våga!

VÅGA FÅ EFFEKT! ”Vi måste inspirera kreatörer att utveckla så briljanta idéer att vi riskerar våra jobb på kuppen”, sa P&G:s Marc Pritchard på ett seminarium om kreativitet vid Cannes Lions för några…

Hur byggs varumärken i en digital värld?

Hur byggs varumärken i en digital värld? Digitala kanaler tar en allt större del av företagens reklaminvesteringar. Men hur ska man arbeta för att bygga starka varumärken på digitala plattformar? Går det över…

Kunderna som produktutvecklare

Kunderna som produktutvecklare. Det finns en hel del att vinna för företag som bjuder in sina kunder att delta i utvecklingen av deras produkter och tjänster. Inte minst i form av nytänkande och…

Effektivitet ger inte alltid effekt

Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar,…

Planera för 20-talet

Det internationella kunskapsföretaget för reklam- och marknadsföringssektorn, WARC, har för nionde gången gjort en undersökning och analys av det år som gått och dragit slutsatser om marknadsföringssektorns framtid. De har samlat sina insikter…

Riktad reklam tappar mark

Digitala medier revolutionerade marknadsföringen. Möjligheterna att personifiera reklamen och tala direkt till "rätt personer" skulle ge effektivare reklam. Men entusiasmen har svalnat och allt fler företag slutar arbeta med riktad reklam. De flesta…

Varumärkeskunskaperna behöver öka

De flesta säger sig veta att ett starkt varumärke är viktigt för tillväxt och lönsamhet. Ändå vet få hur man bygger och vårdare varumärken. En ny rapport från Financial Times och IPA visar…

När krisen kommer

De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende…

Kreativitet i praktiken

Kreativitet i praktiken. Hur får man maximal nytta av samarbetet med sina byråer? En bra början är att lära sig förstå reklamens kraft och skapa utrymme för kreativitet. Simon Stefansson på Ingo gav…

Glöm inte den högra hjärnhalvan!

Glöm inte den högra hjärnhalvan!

Alkoholreklamens effekter

Alkoholreklamens effekter. På uppdrag av Sveriges Annonsörer har Novus gjort en undersökning om svenska folkets alkoholvanor. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

2020 Global Marketing Trends

2020 Global Marketing Trends. Deloitte har genomfört en global studie där sju nyckeltrender inom marknadsföring identifierades. Trender som de flesta företag kommer behöva fokusera på framåt för att stärka sitt varumärke samt utveckla…

Checklista för framgångsrik influencer marketing

Guide till framgångsrik influencer marketing. Den här checklistan är en vägledning för dig som funderar på att inleda ett influencer-samarbete som en del i din kommunikationsstrategi. Ett influencer- samarbete ska ses som en…

Guide digital annonsering

Få större effekt av dina digitala investeringar med hjälp av vår guide för digital annonsering. Digitala annonsmarknaden står för 20 miljarder kronor i Sverige vilket är mer än hälften av de totala medieinvesteringarna.…

Sveriges Annonsörer 2.0

Sveriges Annonsörer 2.0. Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer vd, är din guide och berättare i vårt webinar om vår nya strategi och framtiden.

Så bidrar varumärken till en bättre värld

Så bidrar varumärken till en bättre värld. Många konsumenter tror mer på att företag och varumärken kan bidra till en bättre värld, än regeringar.

Bridging the gap between marketing and policy

Bridging the gap between marketing and policy. The 2019 Edelman Trust Barometer shows that society expects business to take the lead on key political and social issues. WFA, with input from Edelman, sought…