I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de långsiktiga effekterna – de som ska bygga lönsam tillväxt. Därför har Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” tagit fram ”Effektsystemet” – en branschstandard för hur man redovisar nyttan och effekterna av marknadsföring. Den omfattar utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer för hur de bör mätas och redovisas.
Med en branschstandard på plats kan marknadsförare, byråer och mediebolag i Sverige för första gången samlas kring gemensamma riktlinjer för vad som definierar effekt och därmed också jobba mot samma mål. Standarden stärker också kopplingen mellan marknadsföringsinsatser och affärsvärde, vilket är kritiskt för att företagsledningar ska se marknadsföring som en investering i lönsam tillväxt, och inte bara som en kostnad.
Svensk branschstandard för marknadsföringseffekt utgår från 36 utvalda nyckeltal inom sex olika områden: media/investeringar, digitala mått, kommunikations-kampanjmått, varumärkesmått, affärsmått och relationsmått.