Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…
Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

Senaste nytt

Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…

Välkommen på vårt årsmöte den 22 maj

Sveriges Annonsörer kallar till årsmöte. Missa inte möjligheten att som medlem göra din röst hörd. Årsmötet är exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

Green Claims direktivet – uppdatering från lagstiftningsprocessen

Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna…

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…
Fler Aktuellt

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Mäta och redovisa effekt

I andra avsnittet "Mäta och redovisa effekt" pratar vi om hur man gör och vad ska man tänka på vad gäller mätning och redovisning. Ett samtal mellan Fredrik Hallberg, Mats Rönne och Hanna…

Hitta balansen och få mer ut av din marknadsföring

Vår nya poddinarserie ”Snacka om Effekt!” är här, och i premiäravsnittet fokuserar vi på balansen mellan kortsiktiga och långsiktiga marknadsinvesteringar. Varför ska tyngdpunkten ligga på långsiktigt? Och hur får man till det i…

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – den viktiga balansen

I första avsnittet pratar Simone Westerberg från IPG Mediabrands, Mats Rönne, effekt- och varumärkesexpert och vår egen Hanna Riberdahl om den viktiga balansen mellan långsiktiga och kortsiktiga marknadsinsatser.

Sveriges Annonsörer och Effektinitiativet lanserar guiden ”Snacka om effekt!”

Effekten av våra marknadsinvesteringar minskar – det är dags att vända trenden!

Det har viskats under en längre tid: investeringarna i marknadsföring ger lägre effekt. Inte bara i Sverige utan över stora delar av världen. Dessutom har begrepp som ”reklamtrötthet” fått fäste. Hur kan det…

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 5: Lena Rodin, Löfbergs. ”Vi såg tidigt att vi skulle påverkas, då drog vi i handbromsen. Det var vi tvungna att göra."

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 4: Amanda Mompalao de Piro, Circle K. Vi klarar mycket på kort tid när förutsättningarna kräver det. De senaste tio veckorna har vi omgrupperat, jobbat agilt mellan avdelningar och forcerat ett gäng…

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 3: Philip Mossinger, Panduro. "Trots omständigheterna är läget helt okej. Vi ser en omsättningsökning, totalt sett, som ingen riktigt hade kunnat förutspå."

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 2: Karolina Åhs, Plantagen. ”Vi är givetvis påverkade av situationen och har vidtagit extra åtgärder. Men vårt största fokus just nu är att möta den stora efterfrågan som vi har, trots allt."

Annonsörer, mediebyråer och mediehus går samman: Nytt branschinitiativ ska skapa standarder och gemensamma riktlinjer för medieköp

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 1: Maria Engman, SGN Sport Sverige ”Krisen har naturligtvis påverkat oss precis som alla andra, och samtidigt kan vi konstatera att det totalt sett går bra, även om det varierar beroende på…

Mediebyråprofilerna: Passa på att investera i varumärket

”Anpassa tonaliteten, pusha inte säljdrivande budskap, men investera i varumärket och flytta fram positionerna inför en vändning.” Mediebyråprofilerna Christine Völcker, Urban Hilding ch Daniel Eriksson möttes i vårt poddinar.

Nytt Poddinaravsnitt! Tre mediebyråer samtalar om cononasituationen

Konsumenternas förändrade medievanor – och branschens reaktioner – stod i centrum när tre tunga mediebyråprofiler möttes i vårt senaste poddinar för att prata om coronasituationen.

Coronastöd och insikter samlat på ett ställe

Som marknadsförare ställs vi nu på prov i den nya verklighet coronaviruset har medfört. Vi har samlat allt vi gör under coronakrisen på ett ställe för att du lätt ska hitta hjälp och…

Svårt att planera dina medieinvesteringar i coronatider?

Det har kanske aldrig varit så svårt att sätta en medieplan som det är just nu. Därför vill vi på Sveriges Annonsörer ge en bild av hur mediebeteendet har förändrats och underlätta för…

Vad är god marknadsföring i kristider?

SAS, Amex och Lush lyftes fram som goda exempel när varumärkesexperterna Mats Rönne, Daniel Collin och Anne Gro Gulla möttes i vårt senaste poddinar för att prata marknadsföring i coronatider.

”Det går inte att hämta hem gapet om du upphör med marknadsföringen”

Vår vd Hanna Riberdahl kommenterar hur svenska marknadsinvesteringar påverkas av coronakrisen i Resumé.

Nytt Poddinaravsnitt! Tre marknadsförings-experters tankar och exempel i coronatider

Hör kloka tankar och inspirerande exempel från Mats Rönne känd varumärkesexpert, Daniel Collin från reklambyrån Vinter och Anne Gro Gulla med erfarenhet från olika internationella marknadsförings- och varumärkesroller.