Del 3: Philip Mossinger, Panduro
Hallå Philip Mossinger, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?
”Trots omständigheterna är läget helt okej. Vi ser en omsättningsökning, totalt sett, som ingen riktigt hade kunnat förutspå. När det gäller marknadsorganisationen har vi ett fantastiskt team som kämpar på och som gör allt för att våra kunder ska få inspiration och produkter till sina DIY-projekt. Vi har till exempel lanserat livesändning via Facebook där vi visar tips och inspiration nu när många har suttit isolerade hemma, framför allt i Danmark och Norge där skolorna har varit stängda. I det vardagliga arbetet har det varit en del förändringar eftersom fler jobbar hemifrån i större utsträckning, och vi är inte så vana vid videomöten internt, så det har varit något av en utmaning.”
Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?
”En stor utmaning är den stora ovissheten, att vi inte vet vad som ska hända från dag till dag. Det var framför allt i början av krisen när vi inte visste hur det skulle påverka våra butiker och e-handeln som vi kände så. Sen har det varit en utmaning att tänka om i vissa delar av vår marknadsföring eftersom vi vanligtvis planerar väldigt långt i förväg. Vi skulle till exempel ha kalas- och festfokus nu under våren, och vi skulle ha nylansering av produkter som blev försenade, så där gällde det att vara snabbfotad och tänka nytt. Vi måste anpassa oss efter utvecklingen, helt enkelt.”
Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?
”Förutom att efterfrågan på våra produkter ökade när skolorna stängde i Danmark och Norge så har vi sett en förflyttning från fysisk butik till e-handel. Det blev såklart extra tydligt i Danmark där de fysiska butikerna tvingades stänga, men vi har sett samma effekt på alla våra marknader. Vi har dessutom sett att efterfrågan på hemleverans har ökat . Det i kombination med kanalförflyttningen har gjort att vi nu har lanserat hemleverans som ett fraktalternativ på vår e-handel.”
Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framåt?
”Det är att vi kan ställa om betydligt snabbare än vi hade trott, både hur vi planerar marknadsföring och hur vi genomför olika projekt. Men vi har också sett hur snabbt kundresan kan förändras, hur det skiftar mellan butik och e-handel, och hur viktigt det är att möta kundernas behov i flera kanaler. När det gäller snabba omställningar så är det här med hemleverans ett bra exempel. Det hade vi pratat om och planerat under en längre tid, och när det väl kom till kritan så gjorde vi det på en till två veckor. Det blev kanske inte perfekt från start, men det gör inget. Det är verkligen en positiv erfarenhet som vi tar med oss.”
Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?
”Vi drar inte handbromsen, utan har tvärtom bestämt oss för att våga lite mer än vanligt och gasa. Vi tror att det är en bättre approach i dessa tider, så vi har ökat vår marknadsföringsbudget, och det gäller framför allt inom performance marketing. Men när det gäller större marknadsinvesteringar är vi mer försiktiga.”