Så har mediebeteendet förändrats

Det har kanske aldrig varit så svårt att sätta en medieplan som det är just nu. Därför vill vi på Sveriges Annonsörer, genom vår medieexpert Peter Mackhé, ge en bild av hur mediebeteendet har förändrats och underlätta för dig som kämpar med att hitta den rätta mixen.

Eftersom mediepriserna normalt sett följer användarna kan du som har en budget – coronasituationen till trots – just nu köpa smart. Möjligheten att kommunicera, och dessutom till riktigt bra priser, är mycket stor. Flera medier erbjuder förändrade och flexibla ombokningsregler och ger dessutom gratis effektmätningar.

Den intensiva och täta nyhetsrapporteringen ökar trafiken i många kanaler, vilket innebär större möjligheter till räckvidd. Samtidigt handlar merparten av nyhetsrapporteringen om coronasituationen, och det är givetvis något som alla varumärken behöver ta hänsyn och förhålla sig till.

Konsumtionen av rörlig bild har ökat under coronakrisen. Linjär-tv ligger konstant, bortsett från nyhetsprogrammen där tittarsiffrorna har ökat markant. Men digital videokonsumtion har fått ett rejält uppsving med stora ökningar för play-tittande och kvällstidningarnas videotjänster. Startade strömmar har ökat med 48 procent och spenderad tid har ökat med 18 procent. Dessutom startas fler korta klipp jämfört med tidigare. Sammantaget betyder detta att räckvidden för OLV har ökat.

Radiolyssnandet är generellt väldigt stabilt, men de reklamfinansierade kanalerna ser en ökning i reklamrating mellan 16 och 30 procent jämfört med samma vecka föregående år.

Då människor rör sig mindre i stadskärnorna har utomhusbolagen justerat sina priser och erbjuder stor flexibilitet. Rörelsemönstret utanför själva citykärnan har däremot ökat.

I dagsläget finns inte säkra siffror på hur trafiken på sociala medier har påverkats av coronakrisen. Vi vet däremot att trafiken till mat- och drycksajter har ökat i takt med att vi spenderar mer tid hemma i köket. Detta skapar möjligheter för aktörer i dessa segment att hitta medier med bra räckvidd som matchar varumärket för just mat och dryck.

Sammanfattningsvis är det just nu en bra tid att se över vilka möjligheter som finns att kommunicera sitt varumärke. Trots att mycket har avstannat så kommer hjulen att börja rulla igen. Så vill du vara med när det tar fart behöver du hålla liv i relationen med alla som är i målgruppen för dina produkter eller tjänster.

Källa: Hear mediebyrå

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

5 frågor till vår nya jurist Ulrika Wendt

Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI där hon arbetat som jurist och public affairs.
Fler artiklar