Del 4: Amanda Mompalao de Piro, Circle K

Hallå där, Amanda Mompalao de Piro, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?

”De nya förutsättningarna har givetvis utmanat hela organisationen. På några få veckor har vi helt ändrat vårt sätt att prioritera, kommunicera och investera. Vi balanserar frågor som handlar om vårt samhällsansvar, det vill säga att Sverige måste ha en säker drivmedelstillgång, med frågor om hur vi ska säkerställa ett relevant sortiment och kundvänliga tjänster. Men jag tycker att vi klarar ”berg-och-dalbanan” på ett stabilt sätt tack vare en stark kultur och sunda värderingar.”

Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?

”Det har varit att parera vår befintliga marknadsplan med de extra, tillkommande satsningar som vi har gjort med koppling till Covid-19. Det har till exempel handlat om gratis kaffe till vårdpersonal, BRIS-insamling genom vår biltvätt och lokalt anpassade budskap för våra stationer. I utmaningen ligger förstås också att se över budskap som varit inplanerade sedan tidigare och göra justeringar utifrån coronaläget. Vi insåg att en del av budskapen blev för ”säljiga”, och valde därför att pausa dem helt under en period när det blåste som hårdast.”

Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?

”Vi ser att färre är ute längs vägarna, att man kör kortare sträckor och samlar sina inköp. Vi har ett minskat antal kunder på stationerna, men vi ser samtidigt att de som kommer handlar mer. Man prioriterar förpackade matvaror och påspackat godis. Man passar också på att köpa större förpackningar, till exempel större chokladkakor. Något annat vi har märkt är att vi får ovanligt positiv feedback från kunderna. Vi ser det i undersökningar, och det speglar sig också i våra marknadsandelar, som ökar.”

Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framöver?

”Vi klarar mycket på kort tid när förutsättningarna kräver det. De senaste tio veckorna har vi omgrupperat, jobbat agilt mellan avdelningar och forcerat ett gäng viktiga initiativ som egentligen skulle ha lanserats längre fram i tiden. Det handlar bland annat om mobila betalningar, dvs att man slipper trycka på koddosan vid pumpen, en Click & Collect-satsning och en extrainsatt BRIS-insamling.”

Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?

”Vi utmanar både mediamix och innehåll med ”coronafiltret” påslaget. För oss innebär det att tonalitet och kundnytta är viktigare än någonsin. Vi går även mer digitalt och riktat. Vår viktigaste period, sommaren, ligger runt hörnet och inför den gasar vi för att säkra en ordentlig styrfart in i hösten och en eventuell Covid19-våg nummer två.”

Snabbfakta Circle K Sverige:
Circle K Sverige säljer och distribuerar bensin, diesel, fordonsgas, E85 och HVO100, samt erbjuder snabbladdning för elbilar. Bolaget har cirka 760 stationer i Sverige, varav nästan 300 fullservicestationer med butiker som erbjuder mat, mellanmål och fika. Circle K har 3 500 medarbetare och tar dagligen emot cirka 250 000 kunder. Circle K Sverige är en del av den kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc.
Relaterade artiklar

Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…

Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…

Med Campus Marketing bygger Telia en lärande kultur och skapar en attraktiv arbetsplats för Sveriges bästa talanger

Under 2023 genomför Telia en stor intern utbildningssatsning för att skapa en attraktiv arbetsplats och bygga en lärande kultur. Som stöd i arbetet har de ett skräddarsytt upplägg av Sveriges Annonsörers Campus Marketing.…

Efter 18 år byter Max Apéria spår – ska hjälpa byråer att bli bättre

Max Apéria har varit byrårådgivare hos Sveriges Annonsörer i 18 år men nu är det dags att byta spår. Vi passade naturligtvis på att ställa några frågor för att summera hans erfarenheter.
Fler artiklar