Del 4: Amanda Mompalao de Piro, Circle K

Hallå där, Amanda Mompalao de Piro, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?

”De nya förutsättningarna har givetvis utmanat hela organisationen. På några få veckor har vi helt ändrat vårt sätt att prioritera, kommunicera och investera. Vi balanserar frågor som handlar om vårt samhällsansvar, det vill säga att Sverige måste ha en säker drivmedelstillgång, med frågor om hur vi ska säkerställa ett relevant sortiment och kundvänliga tjänster. Men jag tycker att vi klarar ”berg-och-dalbanan” på ett stabilt sätt tack vare en stark kultur och sunda värderingar.”

Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?

”Det har varit att parera vår befintliga marknadsplan med de extra, tillkommande satsningar som vi har gjort med koppling till Covid-19. Det har till exempel handlat om gratis kaffe till vårdpersonal, BRIS-insamling genom vår biltvätt och lokalt anpassade budskap för våra stationer. I utmaningen ligger förstås också att se över budskap som varit inplanerade sedan tidigare och göra justeringar utifrån coronaläget. Vi insåg att en del av budskapen blev för ”säljiga”, och valde därför att pausa dem helt under en period när det blåste som hårdast.”

Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?

”Vi ser att färre är ute längs vägarna, att man kör kortare sträckor och samlar sina inköp. Vi har ett minskat antal kunder på stationerna, men vi ser samtidigt att de som kommer handlar mer. Man prioriterar förpackade matvaror och påspackat godis. Man passar också på att köpa större förpackningar, till exempel större chokladkakor. Något annat vi har märkt är att vi får ovanligt positiv feedback från kunderna. Vi ser det i undersökningar, och det speglar sig också i våra marknadsandelar, som ökar.”

Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framöver?

”Vi klarar mycket på kort tid när förutsättningarna kräver det. De senaste tio veckorna har vi omgrupperat, jobbat agilt mellan avdelningar och forcerat ett gäng viktiga initiativ som egentligen skulle ha lanserats längre fram i tiden. Det handlar bland annat om mobila betalningar, dvs att man slipper trycka på koddosan vid pumpen, en Click & Collect-satsning och en extrainsatt BRIS-insamling.”

Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?

”Vi utmanar både mediamix och innehåll med ”coronafiltret” påslaget. För oss innebär det att tonalitet och kundnytta är viktigare än någonsin. Vi går även mer digitalt och riktat. Vår viktigaste period, sommaren, ligger runt hörnet och inför den gasar vi för att säkra en ordentlig styrfart in i hösten och en eventuell Covid19-våg nummer två.”

Snabbfakta Circle K Sverige:
Circle K Sverige säljer och distribuerar bensin, diesel, fordonsgas, E85 och HVO100, samt erbjuder snabbladdning för elbilar. Bolaget har cirka 760 stationer i Sverige, varav nästan 300 fullservicestationer med butiker som erbjuder mat, mellanmål och fika. Circle K har 3 500 medarbetare och tar dagligen emot cirka 250 000 kunder. Circle K Sverige är en del av den kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc.
Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar