Pressmeddelanden
Fler Pressmeddelanden
Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport
Publicerad: 10 november 2022 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…
Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic
Publicerad: 27 oktober 2022 | Pressmeddelanden
För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
100-fattaren blir branschpris – möt årets jury
Publicerad: 12 oktober 2022 | Pressmeddelanden
Från och med i år är 100-fattaren ett branschgemensamt pris i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut och av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, och Sveriges Mediebyråer. Nu presenteras årets jury för branschpriset.
Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen
Publicerad: 3 oktober 2022 | Pressmeddelanden
Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.
Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2022 – tävla och var med i forskning om kommunikation som ger effekt
Publicerad: 21 september 2022 | Pressmeddelanden
Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar…
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer lanserar nya rekommendationer
Publicerad: 13 september 2022 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.
Sveriges Annonsörer lanserar Cross Media Measurement-certifiering
Publicerad: 8 september 2022 | Aktuellt
Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanserades i december 2021 en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value…
Efter trendbrottet under pandemin: Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer
Publicerad: 25 augusti 2022 | Aktuellt
Efter trendbrottet under pandemin – svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och reklamfrekvensen - ökar. För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan…
Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för ”Effektsystemet”
Publicerad: 19 april 2022 | Pressmeddelanden
Awards, som hålls årligen av den globala organisationen World Federation of Advertisers (WFA). Effektsystemet togs fram av Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” under 2021 för att ge branschen gemensamma riktlinjer för hur nyttan och…
Gry Forssell leder årets 100-wattsgala!
Publicerad: 6 april 2022 | Aktuellt
Den 21 april är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2021, tävlingen som belönar marknadsföring som gett effekt. Nu är det klart att det blir Gry Forssell som för andra gången kommer…
100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022
Publicerad: 14 januari 2022 | Pressmeddelanden
De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader.
Utbrett missnöje med mångfaldsarbetet i marknads- och kommunikationsbranschen
Publicerad: 27 oktober 2021 | Aktuellt
Mångfaldsarbetet i den svenska marknads- och kommunikationsbranschen får lågt betyg av de egna. I en ny, global undersökning från Kantar och The World Federation of Advertisers (WFA) anser knappt hälften av de svenska respondenterna (43%) att arbetsgivaren gör tillräckligt mycket på området.
Färre svenskar negativa till reklam
Publicerad: 26 augusti 2021 | Aktuellt
Varannan svensk (49%) är negativ till reklam, visar Sveriges Annonsörer och Novus årligt återkommande rapport om svenskarnas inställning till reklam. Det är en klar minskning jämfört med förra årets rekordhöga siffror och ett…