Pressmeddelanden
Fler Pressmeddelanden
Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport
Publicerad: 12 september 2023 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…
Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer
Publicerad: 31 maj 2023 | Pressmeddelanden
Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…
Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde
Publicerad: 31 maj 2023 | Pressmeddelanden
Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…
Nytt initiativ för att få alla inom marknad och kommunikation att accelerera den gröna omställningen
Publicerad: 4 maj 2023 | Pressmeddelanden
En undersökning från Novus visar att en majoritet av svenska konsumenter upplever att företag medvetet kommunicerar vilseledande reklam kring klimat och miljö. Det är ett underbetyg för företagens kommunikation. Därför presenterar nu Sveriges…
“Varningslistan för illegala sajter” – dessa bör annonsörer undvika
Publicerad: 28 mars 2023 | Pressmeddelanden
Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt…
Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?
Publicerad: 15 mars 2023 | Aktuellt
Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…
Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022
Publicerad: 2 februari 2023 | Pressmeddelanden
Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning…
Gry Forssell leder årets 100-wattsgala!
Publicerad: 17 januari 2023 | Pressmeddelanden
Den 2 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Gry Forssell som för tredje gången…
100-wattaren 2022 – här är alla nominerade
Publicerad: 8 december 2022 | Pressmeddelanden
I år har 64 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…
Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport
Publicerad: 10 november 2022 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…
Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic
Publicerad: 27 oktober 2022 | Pressmeddelanden
För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
100-fattaren blir branschpris – möt årets jury
Publicerad: 12 oktober 2022 | Pressmeddelanden
Från och med i år är 100-fattaren ett branschgemensamt pris i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut och av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, och Sveriges Mediebyråer. Nu presenteras årets jury för branschpriset.
Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen
Publicerad: 3 oktober 2022 | Pressmeddelanden
Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.
Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2022 – tävla och var med i forskning om kommunikation som ger effekt
Publicerad: 21 september 2022 | Pressmeddelanden
Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar…
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer lanserar nya rekommendationer
Publicerad: 13 september 2022 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.
Sveriges Annonsörer lanserar Cross Media Measurement-certifiering
Publicerad: 8 september 2022 | Aktuellt
Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanserades i december 2021 en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value…
Efter trendbrottet under pandemin: Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer
Publicerad: 25 augusti 2022 | Aktuellt
Efter trendbrottet under pandemin – svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och reklamfrekvensen - ökar. För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan…
Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för ”Effektsystemet”
Publicerad: 19 april 2022 | Pressmeddelanden
Awards, som hålls årligen av den globala organisationen World Federation of Advertisers (WFA). Effektsystemet togs fram av Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” under 2021 för att ge branschen gemensamma riktlinjer för hur nyttan och…