Pressmeddelande 12 oktober 2022

Från och med i år är 100-fattaren ett branschgemensamt pris i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut och av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, och Sveriges Mediebyråer. Nu presenteras årets jury för branschpriset.

Kategorin syftar till att belöna kommunikation som har gett effekt och som har fokus på ett hållbarare samhälle. I takt med att hållbarhetsarbetet på företag intensifieras ökar också behovet att både berätta vad man gör på området men även att med kommunikationens hjälp bidra till en omställning och positiv förändring.  

– 100-fattaren som har funnits sedan 2018, kommer från och med i år att bli branschens gemensamma pris och knytas samman med Hållbarhetsinitiativet. Initiativet syftar till att arbeta proaktivt och förebyggande kring klimatrelaterad kommunikation och för ökad inkludering och mångfald i marknadsföring och reklam, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl

– Så roligt att branschen tillsammans står bakom 100-fattaren som knyts samman med vårt Hållbarhetsinitiativ där vi nu inkluderar både miljö, ekonomi och det sociala perspektivet. Nu ser vi fram emot att ta del av alla de smarta kampanjer som har gjorts där ute och som har bidragit till en förändring för ett mer hållbart samhälle. Hyllas de som hyllas bör, säger Linda Nilsson vd på Sveriges Kommunikationsbyråer. 

Juryn för det nya branschpriset består av tio erfarna personer från kommunikationsbranschen. 

Jury 100-fattaren 2022 

Maria Guggenberger, Head of Sustainability & CSR, ATG (ordförande) 
Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia  
Louise von Gussich, Marcom Sustainability Chief Expert, Nordea  
Johnny F Kroneld, Head of Unit Campaign & Events, Barncancerfonden 
Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium   
Markus Ahlberg, Head of Sustainable Business Development, Schibsted 
Simone Westerberg Skoog, Nordic CEO, UM 
Lamin Sonko, Head of Communications, Kive 
Anna Högberg, Managing Director, Mission Anew 
Johan Dyrendahl, vice VD, Prime Weber Shandwick 

Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 26 oktober 2022. Vänligen läs mer om tävlingen och tävla här  

För ytterligare information kontakta:  

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer  
[email protected] 

Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer
[email protected]e

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige 
[email protected]

Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer
[email protected] 

Ulrika Strallhofer, projektledare 100-wattaren
[email protected]

Läs om våra branschinitiativ

För att stötta branschen och skapa bättre förutsättningar för att skapa marknadsföring som ger effekt driver Sveriges Annonsörer flera branschinitiativ. Vår roll som intresseorganisation ger oss en unik möjlighet att påverka, då vi alltid står på våra medlemmars sida.
Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar