Pressmeddelande 12 oktober 2022
Från och med i år är 100-fattaren ett branschgemensamt pris i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut och av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, och Sveriges Mediebyråer. Nu presenteras årets jury för branschpriset.
Kategorin syftar till att belöna kommunikation som har gett effekt och som har fokus på ett hållbarare samhälle. I takt med att hållbarhetsarbetet på företag intensifieras ökar också behovet att både berätta vad man gör på området men även att med kommunikationens hjälp bidra till en omställning och positiv förändring.
– 100-fattaren som har funnits sedan 2018, kommer från och med i år att bli branschens gemensamma pris och knytas samman med Hållbarhetsinitiativet. Initiativet syftar till att arbeta proaktivt och förebyggande kring klimatrelaterad kommunikation och för ökad inkludering och mångfald i marknadsföring och reklam, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl.
– Så roligt att branschen tillsammans står bakom 100-fattaren som knyts samman med vårt Hållbarhetsinitiativ där vi nu inkluderar både miljö, ekonomi och det sociala perspektivet. Nu ser vi fram emot att ta del av alla de smarta kampanjer som har gjorts där ute och som har bidragit till en förändring för ett mer hållbart samhälle. Hyllas de som hyllas bör, säger Linda Nilsson vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.
Juryn för det nya branschpriset består av tio erfarna personer från kommunikationsbranschen.
Jury 100-fattaren 2022
Maria Guggenberger, Head of Sustainability & CSR, ATG (ordförande)
Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia
Louise von Gussich, Marcom Sustainability Chief Expert, Nordea
Johnny F Kroneld, Head of Unit Campaign & Events, Barncancerfonden
Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium
Markus Ahlberg, Head of Sustainable Business Development, Schibsted
Simone Westerberg Skoog, Nordic CEO, UM
Lamin Sonko, Head of Communications, Kive
Anna Högberg, Managing Director, Mission Anew
Johan Dyrendahl, vice VD, Prime Weber Shandwick
Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 26 oktober 2022. Vänligen läs mer om tävlingen och tävla här
För ytterligare information kontakta:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
[email protected]
Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer
[email protected]e
Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
[email protected]
Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer
[email protected]
Ulrika Strallhofer, projektledare 100-wattaren
[email protected]