Pressmeddelande 13 september 2022

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Dagens mediemarknad har förändrats i snabb takt sedan det senaste dokumentet tecknades 2011. Vi har idag en helt annan mediemarknad där den digitala annonseringen nu står för drygt hälften av medieinvesteringarna. Sättet att köpa på har helt och hållet förändrats i grunden och det är viktigare med full transparens nu än någonsin tidigare.

”Dagens annonsmarknad har förändrats oerhört de senaste 10 åren och framför allt de senaste åren dels med nya GDPR som man måste förhålla sig till, samt att vi har en alltmer digital annonsmarknad som skapar både nya möjligheter och problem med transparensen. Det nya samsynsdokumentet kommer synliggöra och förklara vad som bör regleras i ett mediebyråavtal” Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer.

Alla ersättningar från publicister och/eller tekniska plattformar till mediebyrå, oavsett vad de kallas (annonsör-/mediebyråersättning, hanteringsersättning, kreditriskersättning, informationsersättning, kassarabatt, provision, AVB’s, etcetera) så skall dessa alltid redovisas till annonsören med full insyn för alla gjorda annonsköp.

Vi har även det nya regelverket GDPR att förhålla oss till när vi delar data med tredje part. De nya rekommendationerna är anpassade till dagens alltmer digitala mediemarknad samt den nya GDPR lagstiftningen, så att både annonsör och mediebyrå har gemensamma förhållningsregler när det gäller medieplanering och annonsköp.

”Mediebyråernas roll är under konstant förändring, idag står den digitala annonseringen för drygt hälften av medieinvesteringarna vilket påverkar hur man köper annonser. Det nya samsynsdokumentet förklarar och klargör hur ett samarbete mellan mediebyrå och annonsör bör utformas så att båda parter känner sig trygga i ett långsiktigt samarbete.” Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer.

Om vi ska få till en fungerande och transparent mediemarknad är det viktigt att medlemmar i Sveriges Mediebyråer står bakom föreningens stadgar och även samsynsdokumentet vid förmedling av annonser för Sveriges Annonsörers medlemmar.

Rekommendationerna för samarbete mellan annonsör och mediebyrå är en bra grund för ett lyckat samarbete mellan medlemmar hos Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

Ladda ner Samsynsdokumentet

För mer information:

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
0702-29 66 90
[email protected]

Peter Mackhé, mediexpert Sveriges Annonsörer
0705-36 90 04
[email protected]

Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer
070-641 03 92
[email protected]

Relaterade artiklar

Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…

Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…

Med Campus Marketing bygger Telia en lärande kultur och skapar en attraktiv arbetsplats för Sveriges bästa talanger

Under 2023 genomför Telia en stor intern utbildningssatsning för att skapa en attraktiv arbetsplats och bygga en lärande kultur. Som stöd i arbetet har de ett skräddarsytt upplägg av Sveriges Annonsörers Campus Marketing.…

Efter 18 år byter Max Apéria spår – ska hjälpa byråer att bli bättre

Max Apéria har varit byrårådgivare hos Sveriges Annonsörer i 18 år men nu är det dags att byta spår. Vi passade naturligtvis på att ställa några frågor för att summera hans erfarenheter.
Fler artiklar